OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Vad innebär hållbarhet?
För oss innebär det mer än att ta hand om våra naturresurser och det globala klimatet.
För oss på barn och unga 1 och 2 handlar det även om att vi kollegor tar hand
om varandra och arbetsklimatet, att skapa förutsättningar till en bra balans
mellan privat- och arbetsliv och att förena etik, omtanke och professionalitet
i ledarskapet. I vår strävan efter hållbarhet har vi bland annat genomfört
organisatoriska förändringar för att skapa mer tid till arbetsmiljöarbete. Vi
arbetar kontinuerligt med att hålla arbetsbelastningen på en hälsosam nivå och
vi bryr oss om varandra, vi hjälps åt och har roligt tillsammans. Du kan
påverka dina arbetstider i och med att vi tillämpar årsarbetstid och tack vare
vårt heltidsavtal ges du möjlighet att ansöka om ändrad sysselsättningsgrad en
gång per år.
Du som ny medarbetare erbjuds grundutbildning i BBIC och Signs of Safety samt endagskurs
i bland annat etik och juridik som ett led i introduktionen. Som anställd i
Falu kommun får du även möjlighet att vara en del av vårt utvecklingsarbete där
vi just nu satsar särskilt på arbetet med tidiga och lättillgängliga insatser
medinspiration av ”Skottlandsmodellen”.
Falu kommuns barn- och familjesektion består av en mottagningsenhet, barn- och unga
1 och 2, resurs- och familjerättsenhet, öppenvårdsenheten Dialogen samt BUBO
som är kommunens eget HVB. Som medarbetare på enheterna barn och unga 1 och 2
tillhör du en av fyra arbetsgrupper som består av ca 7-8 socialsekreterare och
en gruppledare vardera. Om du vill läsa mer besök gärna www.falun.se/socialsekreteraresökes
Varmt välkommen att söka dig till oss!
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i våra utrednings/uppföljningsgrupper träffar du barn, ungdomar och familjer som
behöver stöd i livet. Din uppgift är att göra bedömningar utifrån
Socialtjänstlagen och Lagen om vård av unga med syfte att ge barn och ungdomar
en trygg och stabil tillvaro. Du arbetar med att genomföra utredningar och du
ansvarar för att verkställa och följa upp beslutade insatser. Vissa ärenden
handlägger du självständigt, men merparten av alla beslut lyfts i gruppen
tillsammans med kollegor och gruppledare. Hos oss har du också möjlighet att
efter hand välja inriktning där du antingen kan välja att arbeta mer mot placerade
barn eller mer mot utredningsarbete.
KVALIFIKATIONER
Utbildning och erfarenhet
- Socionomexamen
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
Personliga egenskaper
Du är kommunikativ, empatisk och har en lösningsfokuserad inställning till ditt arbete. I ditt bemötande uppfattas du som lyhörd och
närvarande. Rollen ställer krav på självständighet liksom samarbetsförmåga.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Det är meriterande om du har..
- Utbildning inom BBIC och/eller Signs of Safety.
- B-körkort.
- Flerspråkighet.
ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde efter överenskommelse. Kopior på betyg lämnas till Falu
kommun i samband med intervju.
Arbetsgivaren kräver utdrag från misstanke- och belastningsregistret. Beställ
gärna detta i samband med ansökan så det finns tillgängligt om du blir aktuell
för tjänsten.
UPPLYSNINGAR
Enhetschef Linda Masser, linda.masser@falun.se, 023-873 84
Biträdande enhetschef Jimmy Uppling, Jimmy.uppling@falun.se, 023-820 86
Sektionschef Magnus Nordahl, Magnus.nordahl@falun.se, 023-821 76
FACKLIGA FÖRETRÄDARE
Jan Nyberg, SSR, 023-821 67
Christina Johansson, Vision, 023-821
ÖVRIGT
Annonssäljare undanbedes vänligt men bestämt.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se
Socialförvaltningens värdegrund
”Ibland regnar det och då behöver vi skydd av ett paraply. Men så kommer solen fram igen och då klarar vi oss utan paraply.”
Så ska vi på socialförvaltningen arbeta – som ett paraply.
Vi finns här när faluborna behöver oss. Vi bemöter dem lika respektfullt som vi bemöter varandra. Vi utgår från människors lika värde och ett respektfullt bemötande. Vi inser vikten av allas delaktighet, vilket syns i vårt engagemang. Vi har alltid barnens bästa i fokus.
Kontaktinformation
Linda Masser, Bitr. Enhetschef
Arbetsplats
Stadshuset
79171 Falun