OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Aneby kommun är beläget på Småländska Höglandet med knappt 7 000 invånare. Kommunens övergripande vision är Ett gott liv i en hållbar och växande kommun och är en arbetsplats där sammanhållning och samarbete är viktigt. Vi tar avstamp i en värdegrund som bygger på öppenhet, utveckling och ansvar. Att arbeta i en mindre kommun har många fördelar; närheten mellan människor ökar, liksom möjligheterna att påverka och vara delaktig i kommunens utveckling.
Myndighetsenheten i Aneby kommun består av tre team, vuxenteamet, barn och unga teamet och biståndsteamet. Teamen arbetar tätt tillsammans och månar om god samverkan.
Läs mer om varför du ska jobba i Aneby kommun, vår värdegrund och dina framtida kollegor på vår hemsida: www.aneby.se/jobbahososs
ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder två tillsvidareanställningar, en socialsekreterare barn och unga samt en familjehemssekreterare. Du anger i din ansökan vilken av tjänsterna som du är intresserad av eller om du är intresserad av båda.
Socialsekreterare till team barn och unga:
Vi söker dig som vill arbeta i teamet för barn & unga. Du kommer främst att arbeta med barn/ungdomar 0-20 år och deras familjer. Det innebär utrednings- och uppföljningsarbete enligt SoL och LVU. I målgruppen ingår också de ensamkommande barn som socialtjänsten ansvarar för. Arbetet innebär myndighetsutövning med olika former av uppföljande och utredande arbetsuppgifter.
Familjehemssekreterare:
Vi söker också dig som vill arbeta som familjehemssekreterare. Vi arbetar med de placerade barnen, deras familjer och familjehemmen. Ditt arbete består av att arbeta med att rekrytera, utreda, samt utbilda och handleda familjehem, såväl enskilt som i grupp. Du kommer även, som en av två familjehemssekreterare, att ha ett tätt samarbete med barnuppföljarna och tillsammans se till att barnet och familjehemmet får det stöd som behövs för att det placerade barnet ska få sina behov tillgodosedda. Arbetet innebär myndighetsutövning med olika former av uppföljande och utredande arbetsuppgifter.
Om intresse och behov finns kan arbetsuppgifterna på sikt komma att variera mellan de uppgifter som förekommer på enheten i stort.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen. Gärna med erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer.
För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ och göra en bedömning som utmynnar i förslag om åtgärd. Detta kräver en god empatisk förmåga och att du är flexibel och nytänkande för att hitta de individuellt rätta lösningarna. Vi sätter värde på att du är med och utvecklar verksamheten i alla dess delar. Att du har en god samarbetsförmåga utgår vi från. Du är väl medveten om och hanterar tidspress bra. En socialsekreterares beslut har stor inverkan på den enskildes, familjens och övriga anhörigas framtid, upplevelsen hos dessa kan vara både positiva och negativa, vi är måna om att bibehålla en professionalism i alla lägen och stöttar varandra i det.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Kunskap om och för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter. Kunskap om utredning och handläggning av ärenden och insatser. God dokumentationsförmåga är viktig för att lyckas i rollen.
Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med att söka.
ÖVRIGT
Eventuell kontakt från rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Martinson (Enhetschef)
0380 - 46101
Kerstin Carlsson (MAS)
0380 - 46104
Maria Lundblom-Bäckström (Facklig)
0380 - 46100
Per Hansson
0380-46 271
Emma Johansson
0380-46196
Annie Stenstrand
0380-46243
Gunnel Bergander (Vision)
0380-46219
Enhetschef Funktionsomsorg Carola Albertsson
0380-46142
Enhetschef HSL Mikael Löfgren
0380-46101
Arbetsterapeut Pernilla Sjöö
0380-46534