OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsen för tjänsten är omsorgssektionens myndighetsutövning, Här finns all myndighetsutövning inom socialtjänsten samlat under ett och samma tak, vilket bidrar till att mycket kunskap och erfarenhet finns inom nära räckhåll, och som gör samarbetet bättre och väldigt mycket enklare i många situationer. Verksamheten består av positiva, kunniga och erfarna medarbetare som ibland även ses på fritiden och gör olika aktiviteter tillsammans. På arbetsplatsen månar vi om varandra och vi tycker alla att det är viktigt att vi trivs på arbetet.
Just nu arbetar vi mycket med att utveckla vår verksamhet på olika sätt, och hoppas att just du vill vara en del av både vårt utvecklingsarbete och vårt dagliga arbete i övrigt.
I Tranemo kommun känner du dig välkommen. Här verkar vi för en stark känsla av samhörighet och uppmuntrar dig som anställd att ha inflytande och delaktighet i utvecklingsarbetet av våra verksamheter. Vi utgår från ett tydligt hållbarhetsperspektiv där vi som arbetsgivare satsar på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och utgår från en tydlig värdegrund; Vår verksamhet ska vara tillgänglig för alla, alla ska bli bemötta på ett positivt och professionellt sätt, vi levererar tjänster med god service och hög kvalitet och alla vi möter ska känna att de blir lyssnade på.
Vi lever i en föränderlig tid och söker därför efter kompetenta och engagerade medarbetare som vill vara med och bygga framtidens Tranemo.
Tranemo kommun - Närheten till varandra bygger relationer för framtiden.
ARBETSUPPGIFTER
Till Barn och Unga-gruppen/Mottagningsenheten söker vi nu en medarbetare, då en av våra socialsekreterare istället kommer att arbeta på en nyinrättad tjänst hos oss som 1:e socialsekreterare. Beroende på vad du har för tidigare erfarenhet och vad du helst vill arbeta med, finns det lite valmöjligheter. Tjänsten är förlagd inom Barn- och unga/mottagningsenheten.
Som socialsekreterare i Barn och Unga-gruppen har man som främsta arbetsuppgift att utreda barn och ungas behov av biståndsinsatser och följa upp beviljade insatser, utifrån BBiC (Barns Behov i Centrum). Du arbetar både på egen hand och tillsammans med kollegor från olika delar av enheten. Du arbetar utifrån gällande lagstiftning, SoL (Socialtjänstlagen) och LVU (Lagen om vård av unga). Arbetet kräver även att man i stor utsträckning samarbetar och samverkar med andra aktörer för barnets bästa, såsom vår interna öppenvård, skola/förskola mm. Det finns möjligheter att till viss del utforma tjänsten efter vad just du har erfarenhet av eller intresse av att jobba med, i allt från att vara back-up i vårt mottag, utreda och följa upp insatser utifrån barnet/den unges ålder, mm.
Mottagningsenheten består av socialsekreterare och socialassistent som tillsammans ansvarar för allt inkommande till myndighet, och står för en hög grad av tillgänglighet mot kommuninnevånare och övriga. Som socialsekreterare på mottagningsenheten ansvarar man tillsammans med övriga, för inkommande ärenden som gäller barn, unga och vuxna med främst missbruksproblematik. De främsta arbetsuppgifterna är att skyddsbedöma och förhandsbedöma anmälningar och ta emot ansökningar för målgruppen, ha en rådgivande roll, samverka med interna och externa aktörer, förebyggande arbete och ibland hantering av akut uppkomna situationer.
Som anställd får du möjlighet till
- Engagerade och inspirerande kollegor
- Stöd från 1:e socialsekreterare, enhetschef och verksamhetsutvecklare
- Extern handledning
- Kompetensutveckling genom Yrkesresan
- Viss möjlighet att arbeta hemifrån
- Fria bad på både Tranemo och Svenljungas badhus
- Friskvårdsersättning
KVALIFIKATIONER
Du är socionom och vi ser gärna att du har erfarenhet att arbeta utifrån relevant lagstiftning. Det är meriterande om du även har erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning, och gärna erfarenhet av aktuell målgrupp och tidigare arbete inom mottagningsfunktion.
Vi ser även gärna att du
• har god samarbetsförmåga och engagemang
• är öppen och lyhörd
• har förmåga att arbeta självständigt
• har intresse och förmåga att möta människor i svåra situationer
• har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
• har minst B-körkort
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi tillämpar löpande rekrytering.
För dig som studerar sista terminen på socionomprogrammet finns möjlighet till deltidsanställning/timanställning fram till examen.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Funktionschef Ulrika Hautala
0325-57 62 21
Samordnande socialsekreterare Marie Axelgren Tapper
0325-57 62 03
Funktionschef Ulrika Hautala
0325-57 62 21.
Samordnande biståndshandläggare Lisbeth Koerffer
0325-57 62 37
Funktionschef myndighetsutövning Anna Wahlström
0325-57 62 40
Myndighetschef Anna Wahlström
0325-57 62 40