OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.
Vill du ha roligt på jobbet?
Vill du komma till en arbetsplats där du kan påverka?
Vill du jobba i en stabil organisation där du får utvecklas?
Börja jobba hos oss! Partille kommun är en lagom stor kommun som är lätt att få en överblick över. Vi har ett gott samarbete med skolor, vår egen öppenvård (Familjehuset och MiniMaria/Partille alkohol- och narkotikamottagning) och andra viktiga samarbetspartners. Vår förvaltning är lätt att överblicka. Vi är tillräckligt många för att kunna göra ett gott arbete och samtidigt tillräckligt få för att kunna samarbeta på ett smidigt sätt. Tillsammans har vi fokus på att utveckla resurserna hos dem vi är till för. Varje medarbetares kompetens är viktig.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en socialsekreterare till ett av våra utredningsteam. Arbetet innebär utredning av barn och unga 0-20 år och deras familjer samt uppföljning av beviljade insatser, såsom öppenvård, kontaktperson-/familj eller HVB-placeringar.
Arbetet bedrivs i nära samverkan med enhetens mottagningsgrupp och ett nytt team, som ska arbeta med placeringsnära barn och deras privata nätverk för att förhindra eller förkorta placeringar utanför hemmet.
Vi har nyligen genomfört en lyckad implementering av arbetssättet Partnering for Safety, som är en tvilling till Signs of Safety. Detta arbete fortsätter förstås, vilket bidrar till samsyn, utvecklingsanda och gemensam värdegrund. Som socialsekreterare hos oss får du engagerade arbetskamrater, gemenskap och en arbetsplats där vi visar omsorg om varandra. Enheten kommer från och med i höst vara uppdelad i fyra team, varav ett arbetar med mottagande och förhandsbedömningar, två med utredning och uppföljning och ett med så kallade säkerhetsplaneringar enligt Partnering for Safety. Det dagliga arbetet leds av tre metodstödjare. Alla våra socialsekreterare får kontinuerlig processhandledning och löpande utbildning genom Göteborgsregionen - Yrkesresan.
Hos oss arbetar vi hela tiden för att bli ännu bättre på det vi gör! Vårt utvecklingsarbete är stadigt förankrat i de behov som socialsekreterarna uppmärksammar och vill prioritera. Just nu fokuserar vi extra mycket på att öka barns och ungas delaktighet och inflytande när vi tar emot nya ärenden, utreder och följer upp insatser. Vi utökar och förbättrar också vår samverkan med barnens närstående, så deras allra viktigaste personer ges möjlighet att bidra med trygghet, stöd och skydd. Utöver det satsar vi på att stärka vår samverkan med skolans elevhälsoteam och kommunens nya skolsociala team.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta med barn och unga samt myndighetsutövning är detta meriterande. Erfarenhet av arbetsmodellen Signs of Safety är ett stort plus.
Som socialsekreterare i ett utredningsteam får du ett varierat, utmanande och väldigt givande uppdrag. Du behöver vara skicklig på att skapa trygghet och arbetsallianser med dem du möter, så familjerna vågar vara uppriktiga, och du behöver själv utveckla ett tryggt sätt att kommunicera svåra bedömningar och beslut. I detta arbete får vi mycket hjälp av verktygen som erbjuds inom Partnering for Safety.
Det är viktigt för oss att du som medarbetare både kan ge och ta emot stöd. Vi tror att du som söker är en stabil person med en hög grad av personlig mognad. Som medarbetare hos oss är det viktigt att du snabbt kan anpassa dig till nyuppkomna situationer och att du trivs med att arbeta med dokumentation och administrativa uppgifter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sofia Frederiksen Angervall
031 792 10 70
Enhetschef Suzanne Billberg
031-792 18 02
Avdelningschef Peter Nilsson
031-792 16 62
SSR Susanne Wessman
031-792 10 00
Vision Annika Dimberg
031 - 792 10 00
Avdelningschef Frida Atterstam
031-792 16 96
Enhetschef Anna-Karin Eglén
031 - 792 16 82
Enhetschef Helene Ardestam
031 - 792 13 36
Fältsekreterare Tinna Molén
031-792 13 13
Metodutvecklare Eva Ahlstedt
031 792 10 52