OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om arbetsplatsen
Hedemora – Dalarnas äldsta stad – är en ekokommun i södra Dalarna med ca 15 300 innevånare. Förutom en levande landsbygd finns i Hedemora modern industri med gamla anor. Här erbjuds stora möjligheter till ett rikt friluftsliv, närhet till högskola och goda förbindelser med bl a Stockholmsregionen. Hedemora kommuns vision är att skapa en bygd med framtidstro, där människor och näringsliv utvecklas.
Hedemora kommun är kommunens största arbetsgivare med över 1400 medarbetare inom ett hundratal olika spännande yrken. Kommunens övergripande strategiska mål är att skapa möjligheter för en god livskvalitet och god omsorg, få människor att välja Hedemora kommun som bostadsort. God livskvalitet innebär bland annat att Hedemora kommun är en ekokommun med goda boendemiljöer, att vi utvecklar kultur- och naturmiljöer, erbjuder bra förskolor och grundskolor, en gymnasieskola med utbildning av högsta kvalitet, samt utvecklar en positiv och stimulerande miljö för näringslivet.
ARBETSUPPGIFTER
Omsorgsförvaltningen söker en Socialsekreterare till Barn- och ungdomsenheten.
Hej! Är du den vi letar efter?
Vi heter Astrid och Ulrika, och är en del i ett litet och sammansvetsat gäng. Vi söker nu fler kollegor till oss på socialtjänstens barn och ungdomsenhet, kanske är du en av dem? För oss är just arbetskamraterna en viktig del i att trivas på jobbet och vår enhet har en positiv anda där alla hjälps åt, med högt till tak och framåtanda. Även när arbetsuppgifterna är krävande så har vi och våra kollegor roligt ihop.
Är du en person som tycker om tempo, trivs med varierande och ibland utmanande uppgifter och som brinner för socialt arbete? När socialtjänsten får kännedom om att ett barn kan vara i behov av stöd eller skydd behöver vi ta reda på mer om hur barnet har det. Det innebär att vi dagligen har kontakt med barn och ungdomar, deras vårdnadshavare, familjemedlemmar, skola och andra personer och professioner. Så att vi vet allt vi behöver för att kunna fatta rätt beslut om eventuella stödinsatser. Utöver utredning arbetar vi med att följa upp det arbete, och de insatser vi gör.
På vår enhet har vi under det senaste året arbetat intensivt med att införa nya rutiner och riktlinjer. Enheten har omorganiserats och vi har utökat från en till två mottagningssekreterare, och familjehemssekreterare och vi har nu två 1:e socialsekreterare. Utöver det består vår enhet av fyra socialsekreterare och fyra konsulter som jobbar med utredning och uppföljning av insatser, en familjerättssekreterare, tre familjebehandlare och två fältassistenter. Ulrika är vår enhetschef som tillträdde under våren 2020 och har varit del av hela förändringsarbetet.
Arbetsuppgifter: Som socialsekreterare inom barn- och ungdomsenheten arbetar du med barn och ungdomar upp till 20 år gamla. Ditt huvudsakliga uppdrag är att utreda barnets/ungdomens situation enligt BBIC (barnets behov i centrum), göra bedömningar enligt SoL och LVU samt att genomföra uppföljningar av beviljade insatser.
I utrednings- och uppföljningsarbetet ingår samverkan med barnets nätverk, till exempel förskola och skola, hälso- och sjukvård, BUP, polis och andra myndigheter samt att kunna motivera och stimulera enskilda individer och familjer till förändring. I ditt uppdrag ingår även att medverka i det systematiska kvalitets- och arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen samt ett genuint intresse av att arbeta med målgruppen barn/ungdomar och familj. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och unga är meriterande. Det är också meriterande om du tidigare arbetat i verksamhetssystemet ProCapita.
Som person är du trygg, stabil och har god förmåga till självinsikt. Du är bra på att bygga goda relationer, och kan skilja på det personliga och professionella. Du trivs med att samarbeta såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter.
I rollen som socialsekreterare är du flexibel och har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter och anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov och mål. Du är självgående och har förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.
Då arbetet innebär mycket kommunikation och dokumentation kan du uttrycka dig väl i det svenska språket, i såväl tal som skrift.
I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper.
Krav:
- Socionomexamen
- Körkort, B
ÖVRIGT
Som medarbetare inom Hedemora kommun är det viktigt att du delar den gemensamma värdegrunden KRAM som står för Kundfokus, Respekt, Ansvar och Mod.
Vi eftersträvar mångfald på vår arbetsplats.
Vi har gjort vårt medieval och undanber oss all kontakt från annonsförsäljare samt rekryteringsbolag.
VÄLKOMMEN med Din ansökan via offentliga jobb.