OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
ARBETSUPPGIFTER
Är du redo för ett arbete i en engagerad arbetsgrupp med bra struktur? Då ska du söka jobb hos oss!
Målgruppen är barn och ungdomar 0-18 år och deras familjer.
Enheten består idag av en mottagningsgrupp, två utredningsgrupper, en SSPF-koordinator, en socialadministratör och två 1:e socialsekreterare som finns behjälpliga i det dagliga arbetet.
Arbetsuppgifterna består av att kartlägga och göra förhandsbedömningar och utredningar i ärenden utifrån risk- och skyddsfaktorer i enlighet med BBiC och gällande lagstiftning. För att vi ska lyckas med att motivera våra familjer till förändring arbetar vi nära och tillsammans med barnet, föräldrarna, det privata och det professionella nätverket. Vi arbetar utifrån förhållningssättet Signs of Safety, vilket innebär en hög grad av delaktighet från familjer och deras nätverk.
Vi söker dig som är bra på att göra adekvata bedömningar utifrån kunskaper i socialt arbete och som har ett professionellt förhållningssätt och ett gott bemötande.
Socialsekreterarna på enheten har utöver metodhandledning även extern handledning.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha socionomexamen samt utbildning och kunskap i att utreda inom BBiC. Det är meriterade om du har erfarenhet av arbete på socialkontor.
Du ska ha ett gott bemötande, där du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och har en förmåga att skapa en god atmosfär i mötet.
Du är ansvarsfull och tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med barnets bästa i fokus. Du är också mån om att slutföra det du har påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang.
För att arbeta inom barn- och ungdomsenheten krävs att du har ett giltigt utdrag (högst ett år gammalt) från belastningsregistret. Ansökningsblanketten hittar du i länken nedan.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.