OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Professionalism, arbetsglädje och respekt Båstads kommun är en kreativ plats för alla som vill utveckla, förändra och förbättra. Tillsammans känner vi stolthet över det vi gör och är öppna för omvärlden.
Barnenheten består för tillfället av åtta socialsekreterare som arbetar med utredning av barn och unga mellan 0-20 år, uppföljning av placerade barn, att ge stöd och handledning åt familjehem samt uppföljning av biståndsbeslut.
Båstad kommun genomgår en organisationsförändring där mottagningsarbetet som tidigare legat i en egen enhet som fungerat som en väg in nu ska hanteras av respektive enhet. Det innebär för enheten barn & unga att vi har behov av att utöka personalstyrkan för att på ett effektivt och rättssäkert sätt kunna möta barn, ungdomar och deras vårdnadshavare när det inkommer orosanmälningar samt ansökningar.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu ytterligare en socialsekreterare till vår grupp. Arbetet innebär att du tar emot alla ansökningar och anmälningar som inkommer till socialtjänsten när det handlar om barn & unga eller föräldrars behov av stöd. Vi gör en omedelbar skyddsbedömning följt av en förhandsbedömning och tar reda på det vi behöver för att fatta ett beslut senast inom 14 dagar om att inleda eller inte. Om vi inleder utredning lämnar vi över till utredarna som finns inom samma enhet. I arbetsuppgifterna ingår även att ge rådgivning och att samverka med exempelvis förskolor, skolor och polis.
Gruppen erhåller extern processhandledning.
KVALIFIKATIONER
Du ska vara socionom med socionomexamen. Du har erfarenhet av myndighetsarbete inom socialtjänstens barn och ungdomsvård. Har du praktisk erfarenhet av Signs of Safety samt dokumenterad vidareutbildning inom området barn och familj är detta meriterande. Viktiga egenskaper är samarbetsförmåga, stresstålighet, förmåga att arbeta i team, flexibilitet, förmåga att lyssna och se saker ur flera perspektiv.
Arbetet är komplext vilket kräver att du är stabil som person och kan behålla perspektiv på situationer och fokusera på rätt saker. Du kommer att arbeta med akuta problem vilket kräver att du har en flexibilitet och att du kan organisera och prioritera. Du behöver vara kreativ och ha förmågan att fatta självständiga beslut.
Arbetet förutsätter att du har goda kunskaper i svenska språket, att du kan uttrycka dig väl i tal och i skrift och har en god pedagogisk och kommunikativ kompetens.
Körkort B är ett krav då du i tjänsten kör bil. Erfarenhet av Lifecare är önskvärt.
ÖVRIGT
Kommunala avtal gäller. Utdrag ur belastningsregistret inlämnas vid ev anställning.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Rökfri arbetstid tillämpas.
Inför rekryteringsarbetet har Båstads kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden. Välkommen med din ansökan!