Socialsekreterare till Beroendecentrum på Mälarsjukhuset

Socialsekreterare till Beroendecentrum på Mälarsjukhuset

Arbetsbeskrivning

Är du utbildad socionom eller beteendevetare som vill arbeta nära och stöttande med individer med missbruk och psykisk problematik? Har du förmåga att hitta lösningar och samverka med andra för att kunna göra skillnad på riktigt? Är du lugn och trygg i dig själv och har förmåga att förhålla dig professionell även i pressade situationer? Då ska du söka till oss på beroendecentrum!

Vi söker nu tre socialsekreterare som vill bli våra nya kollegor, varav att två vikariat ska bli heltidstjänster och en ny heltidstjänst ska tillsättas.

Beroendecentrum är en av två grupper som ingår i Enheten för beroende och länsjour. Beroendecentrum är en mottagning för personer över 18 år och som är bosatta i Eskilstuna och Strängnäs kommun. Personerna har psykisk problematik och/eller neuropsykiatriska funktionshinder och har en beroendeproblematik. Beroendet kan till exempel vara narkotika- och spelmissbruk. Beroendecentrums verksamhet bedrivs på Mälarsjukhuset i samverkan mellan Region Sörmland, Eskilstuna kommun och Strängnäs kommun.

I arbetsgruppen är vi elva socialsekreterare som är utbildade socionomer eller beteendevetare med vidareutbildning inom området missbruk och psykisk problematik. Hos oss får du extern handledning och har flextid och tillgång till friskvård. Som ny kollega kommer du att bli välkomnad av en arbetsgrupp med mycket hög kompetens som ställer upp för varandra. Du kommer få en gedigen introduktion och en mentor, om du så önskar.

ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare hos oss arbetar du dagligen med att utreda, bedöma och besluta ärenden enligt lagarna SoL, LVM och LVU. I mötet med våra brukare arbetar du utifrån metoden ASI där en kartläggning av brukarens livsområden utförs och i samtalen använder du samtalsmetodiken MI.

Vi samverkar med både externa utförare så som kriminalvård/frivård, Region Sörmlands psykiatri och sjukvård, och interna enheter som ekonomiskt bistånd och socialpsykiatrin. Det ingår hembesök i tjänsten och en del resor till framförallt behandlingshem.

Som stöd i det dagliga arbetet har du nära till kollegor och teamledare, arbetet kräver annars hög grad av självständighet och eget ansvar. Du använder dator dagligen i arbetet och i arbetsuppgifterna ingår dokumentation som utförs i systemet VIVA.

Vårt mål är att hjälpa människor till ett självständigt liv.

KVALIFIKATIONER
Vem är du?

Detta behöver du ha:
• en socionomexamen eller beteendevetenskaplig examen med avklarade juridiska kurser inom socialrätt, minst 15 hp
• erfarenhet av att dokumentera i dokumentationssystem t ex Viva
• goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift
• goda datakunskaper
• b-körkort.

Det är en stor fördel om du har:
• kunskaper om lagarna SoL, LVM och LVU
• erfarenhet från arbete av myndighetsövning.

Detta får du gärna ha, men det är inte ett krav:
• läst beroendetillstånd 15hp och Evidensbaserad psykiatri 15p
• erfarenhet av att arbeta med brukare med missbruk och psykisk problematik
• kunskap om ASI och MI.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. För att trivas i rollen behöver du ha ett intresse för vår målgrupp som har svår beroendeproblematik. Då arbetet innebär nära kontakt med brukare och anhöriga behöver du i dessa möten vara dig trygg i dig själv, professionell och ha ett ödmjukt förhållningssätt. Du behöver ha ett systemiskt perspektiv kring brukaren. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt, prioritera dina arbetsuppgifter och planera om din dag vid behov.

Vi ser fram emot din ansökan!

ÖVRIGT
Bifoga ditt examensbevis och betyg på din utbildning i din ansökan.
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat/framstående socialt arbete. Förvaltningen innehåller både myndighetsutövning och behandlande och stödjande insatser för barn och ungdomar och deras familjer samt för vuxna.

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi har under många år bedrivit ett målmedvetet och brett jämställdhetsarbete och är stolta över att ha tilldelats Svenska jämställdhetspriset. Vi är också en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 9 000 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Helena Swärd
016-7102573
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
Rekryteringskonsult Hanna Söderberg

Rekryteringsenheten
016-710 70 77
Enhetschef Vuxen- och beroendeenheten Tarja Hyvönen Sjögren
016-7101592
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67 (sem. v.32-34)
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37 (sem v.32-33)
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Malin Gustafsson
016 710 28 13
Rekryteringskonsult Julia Mortimer
016-710 12 37

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024