OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du utbildad socionom eller beteendevetare som vill arbeta nära och stöttande med personer med missbruk, beroende och psykisk problematik? Har du förmåga att hitta lösningar och samverka med andra för att kunna göra skillnad på riktigt? Är du lugn och trygg i dig själv och har förmåga att förhålla dig professionell även i pressade situationer? Då ska du söka till oss på beroendecentrum!
Vi söker nu två socialsekreterare som vill bli våra nya kollegor.
Beroendecentrum är en av två grupper som ingår i Enheten Beroendecentrum och Gemensam myndighet. Beroendecentrum är en mottagning för personer över 18 år och som är bosatta i Eskilstuna och Strängnäs kommun. Personerna har psykisk problematik och/eller neuropsykiatriska funktionshinder och har en beroendeproblematik. Beroendet kan till exempel vara narkotika- och spelmissbruk. Beroendecentrums verksamhet bedrivs på Mälarsjukhuset i samverkan mellan Region Sörmland, Eskilstuna kommun och Strängnäs kommun. Vi har en nära samverkan med Regionen främst med de läkare, sjuksköterskor, psykolog som vi sitter tillsammans med på Mälarsjukhuset.
I arbetsgruppen är vi elva socialsekreterare som är utbildade socionomer eller beteendevetare med vidareutbildning inom området missbruk och psykisk problematik. Hos oss får du extern handledning och har flextid och tillgång till friskvård, du har även möjligheter att löneväxla. Som ny kollega kommer du att bli välkomnad av en arbetsgrupp med hög kompetens som ställer upp för varandra. Du kommer få en gedigen introduktion och en mentor. Du har möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling inom missbruk och beroende. Saknar du utbildning i MI och ASI som är våra arbetsverktyg erbjuder vi dig såklart dessa utbildningar.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare hos oss arbetar du dagligen med att utreda, bedöma och besluta ärenden enligt lagarna SoL, LVM och LVU. I mötet med våra brukare arbetar du utifrån metoden ASI där en kartläggning av brukarens livsområden utförs och i samtalen använder du samtalsmetodiken MI.
Vi samverkar med både externa utförare så som kriminalvård/frivård, Region Sörmlands psykiatri och sjukvård, och interna enheter som ekonomiskt bistånd och socialpsykiatrin. Det ingår hembesök i tjänsten och en del resor till framförallt behandlingshem.
Som stöd i det dagliga arbetet har du nära till kollegor och teamledare, arbetet kräver annars hög grad av självständighet och eget ansvar. Du använder dator dagligen i arbetet och i arbetsuppgifterna ingår dokumentation som utförs i systemet VIVA.
Vårt mål är att hjälpa människor till ett självständigt liv.
KVALIFIKATIONER
Vem är du?
Detta behöver du ha:
• Socionomexamen eller beteendevetenskaplig examen med antingen avklarade juridiska kurser inom socialrätt eller erfarenhet av myndighetsutövning.
• Goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift.
• Goda datakunskaper.
• B-körkort.
Det är en stor fördel om du har:
• Kunskaper om lagarna SoL, LVM och LVU.
• Erfarenhet från arbete av myndighetsövning.
• Erfarenhet av att dokumentera i dokumentationssystem, t.ex Viva.
Detta får du gärna ha:
• Läst Beroendetillstånd 15hp och/eller Evidensbaserad psykiatri 15p.
• Erfarenhet av att arbeta med brukare med missbruk och psykisk problematik.
• Kunskap om ASI och MI.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. För att trivas i rollen behöver du ha ett intresse för vår målgrupp som har svår beroendeproblematik. Då arbetet innebär nära kontakt med brukare och anhöriga behöver du i dessa möten vara trygg i dig själv, professionell och ha ett ödmjukt förhållningssätt. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt, ha många bollar i luften, prioritera dina arbetsuppgifter och planera om din dag vid behov.
Vi ser fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
Bifoga ditt examensbevis och betyg på din utbildning i din ansökan.
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer.
Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rekryteringskonsult Helena Swärd
016-7102573
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
Rekryteringskonsult Hanna Söderberg
Rekryteringsenheten
016-710 70 77
Enhetschef Vuxen- och beroendeenheten Tarja Hyvönen Sjögren
016-7101592
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67 (sem. v.32-34)
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37 (sem v.32-33)
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Malin Gustafsson
016 710 28 13
Rekryteringskonsult Julia Mortimer
016-710 12 37