OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsbeskrivning
Arbetet som socialsekreterare på Enheten för vuxna innebär att du kommer att ta emot ansökningar/ anmälningar och utreda behov av insatser enligt SoL samt vårdbehov enligt LVM.
Enhetens målsättning är att beviljade insatser ska frigöra brukarens egna resurser och leda till ett självständigare liv.
Södermalms stadsdelsförvaltning arbetar med ASI som utredning och utvärderingsinstrument. Vi lägger stor vikt vid uppföljning av insatser och skapar brukardelaktighet med hjälp av instrumentet UBÅT.
En viktig del av arbetet som socialsekreterare är samarbete med andra professionella vilket gör att viljan och förmågan att samverka både internt och externt är egenskaper du besitter. Kontinuerlig handledning ingår i arbetet.
Arbetsplatsbeskrivning
Södermalms stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 11 stadsdelsförvaltningar och omfattar
stadsdelarna Södermalm, Reimersholme, Långholmen, Gamla Stan, Riddarholmen och Hammarby Sjöstad. Det bor drygt 130 000 invånare i området.
Inom Södermalms stadsdelsförvaltning arbetar 1700 medarbetare som ansvarar för att äldreomsorg, förskola, socialtjänst, omsorg om personer med funktionsnedsättning och stadsmiljö utförs på allra bästa sätt för Södermalmsborna.
Enheten för vuxna arbetar med personer som har beroendeproblematik samt med personer som har fysisk och/eller psykisk funktionsnedsättning. Vi är en del av Sociala avdelningen och vi består av cirka 65 medarbetare.
Enheten är uppdelad på sex grupper, utöver ovan nämnda även Relationsvåldsteam, LSS-barngrupp samt en Mottagningsgrupp. Vi arbetar för att ge människor på Södermalm bra service, gott bemötande och professionella insatser.
Vi sitter i trevliga lokaler på Virkesvägen 3 i Hammarby Sjöstad.
Nu söker vi en tillsvidaretjänst till beroendegruppen.
Gruppen består av 13 socialsekreterare och arbetet leds av en biträdande enhetschef. Vi kännetecknas av intresse för utvecklingsarbete, god trivsel och ett högt tempo. På enheten är MI en del av det dagliga arbetet och vi strävar efter att utveckla en kunskapsbaserad handläggningsprocess.
Medarbetarna är kunniga och engagerade i sitt arbete. Du kommer bli en del av en dynamisk enhet där du får möjlighet att bidra till att göra Södermalms stadsdelsförvaltning ännu lite bättre.
Kvalifikationer
Vi vill att du har socionomexamen. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med målgruppen och myndighetsutövning. Du har god dokumentationsförmåga och kan uttrycka dig väl i svenska språket i både tal och skrift. Har du erfarenhet av MI, verksamhetssystemet Paraplyet samt ASI utbildning är det meriterande.
Som utredande socialsekreterare i Beroendegruppen är det viktigt att du är en stabil och självständig person som kan bemöta både brukare, kollegor och samverkanspartners. Initiativförmåga och helhetssyn är viktiga egenskaper hos dig när du hjälper brukaren att nå sina mål. Framförhållning och struktur leder till att du hanterar de olika moment som jobbet innebär samtidigt som handläggningen blir rättssäker.
Som socialsekreterare ställs du inför många olika frågeställningar vilket ställer krav på att du är både serviceinriktad och har en god problemlösningsförmåga.
Övrigt
Körkort och körvana är önskvärt.
Friskvårdsbidrag och friskvårdstimme.
Möjlighet att arbeta hemma regelbundet.
Utdrag ur belastningsregistret kan komma att begäras in.
Vi kommer att använda oss av arbetsprov under urvalsprocessen. Urvalsprocessen kommer att pågå fortlöpande under ansökningstiden.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.