OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Vi söker en vikarierande socialsekreterare till beroendegruppen på grund av att en kollega ska börja studera till hösten, vikariatet gäller tom juni 2023 med möjlighet till förlängning!
Gruppen som arbetar med beroende är en del av enheten för vuxna vid Bromma Stadsdelsförvaltning.
Enheten för vuxna består två grupper: funktionsnedsättning samt beroende och socialpsykiatri. En enhetschef leder hela enheten och varje grupp har en biträdande enhetschef. Gruppen beroende och socialpsykiatri består av 10 handläggare, fem på socialpsykiatri och fem på beroende som leds av en biträdande enhetschef. Gruppen har ett välutvecklat arbete där kollegialt stöd är viktigt. Arbetsgruppen präglas av en positiv anda där vi ser bemötande, samverkan, lösningar och möjligheter som en naturlig del av vårt arbete. Vi har i stadsdelen en egen öppenvård vilket gör att vi har stora möjligheter att erbjuda hemmaplanslösningar och ett nära samarbete med våra behandlare. Vi är ett härligt gäng som med professionalitet, samarbete och humor löser det mesta!
Arbetsbeskrivning
Som socialsekreterare har du möjligheten att arbeta med individen i centrum. Ditt arbete som socialsekreterare är mycket betydelsefullt och mångfacetterat då du i dialog med klienten ska arbeta för att hitta bästa lösningen för just individen i fråga.
I arbetet som socialsekreterare kan det bland annat ingå att konsultera, aktualisera ärenden, inhämta information, göra bedömningar, fatta beslut och följa upp insatser. Ditt arbete utgår från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns och du arbetar utifrån en evidensbaserad praktik, dvs. att du använder de tre kunskapskällorna; brukarnas perspektiv, teoretisk kunskap och beprövade erfarenheter.
I ditt arbete kommer du att samarbeta både med kollegor i staden och externa samarbetspartners som till exempel landsting, försäkringskassa, polis.
Kvalifikationer
Du har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren.
Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare.
Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka en själv och andra på olika sätt.
Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.
Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion , funktionsnedsättning eller ålder.
Webbplats: start.stockholm