OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Avdelning Socialtjänst och fritid svarar för stadsdelens Individ- och familjeomsorg, fält, fritid och prevention samt myndighet och utförare inom socialpsykiatri- och funktionshinderområdet.
Vi arbetar för en sammanhållen socialtjänst.
Enheten för vuxna vid Bromma stadsdelsförvaltning är en beställarenhet med ca 30 medarbetare uppdelade på 2 grupper med vardera biträdande enhetschefer som leder och fördelar arbetet. En grupp inriktad på funktionsnedsättning och en grupp som arbetar mot beroende och socialpsykiatrins målgrupp. Enheten leds av enhetschef och vi har två administrativa assistenter och en metodutvecklare på enheten som stöd för oss alla i det dagliga arbetet.
Gruppen beroende och socialpsykiatri består av 10 handläggare varav fem på socialpsykiatri och fem på beroende som leds av en biträdande enhetschef. Nu söker vi två socialsekreterare till beroendegruppen, en av våra kollegor ska studera och en ska påbörja ett nytt spännande uppdrag!
Grupperna har välutvecklade arbetssätt där kollegialt stöd är viktigt. Gruppen arbetar ständigt med att utveckla och förbättra sina arbetssätt i form av både rutingrupp och innovationstimme. Under våren 2023 kommer vi utforska nya arbetssätt för målgruppen med samsjuklighet – det vore kul om du ville vara med på den resan! Den biträdande enhetschefen arbetar nära sin arbetsgrupp och är ett stöd i det dagliga arbetet.
Vi sitter i nybyggt aktivitetsbaserat förvaltningskontor vid Bromma blocks. Vi har ett väl utarbetat stöd från våra administrativa funktioner såsom HR, ekonomi samt våra egna assistenter och metodutvecklare.
Arbetsbeskrivning
Som socialsekreterare har du möjligheten att arbeta med individen i centrum. Ditt arbete som socialsekreterare är mycket betydelsefullt och mångfacetterat då du i dialog med klienten ska arbeta för att hitta bästa lösningen för just individen i fråga.
I ditt arbete kan det bland annat ingå att aktualisera ärenden, konsultera kollegor, inhämta information, göra bedömningar, fatta beslut och följa upp insatser. Ditt arbete utgår från den lagstiftning (både SOL och LVM) och det kunskapsstöd som finns och du arbetar utifrån en evidensbaserad praktik, dvs. att du använder de tre kunskapskällorna; brukarnas perspektiv, teoretisk kunskap och beprövade erfarenheter.
I ditt arbete kommer du att samarbeta såväl internt med kollegor i staden som externt med samarbetspartners som till exempel region, försäkringskassa och polis.
Kvalifikationer
Du är socionom.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning gentemot målgruppen.
Du är flexibel och relationsskapande, du har god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är engagerad, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare.
Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med arbeta tätt med dina kollegor och att samverka med andra professioner.
Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka en själv och andra på olika sätt.
Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Webbplats: start.stockholm