OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Boendeenheten
Har du erfarenhet av socialt arbete, myndighetsutövning och utredningsarbete och är på jakt efter nya utmaningar? Då kan det här vara tjänsten för dig! Välkommen med din ansökan redan idag!
Boendeenheten är den enhet inom socialförvaltningen som ansvarar för myndighetsutövningen beträffande beslut om bistånd enligt Socialtjänstlagen till boende med bostadssocialt kontrakt och till tillfälligt boende. Enheten har totalt 23 tjänster varav 15 tjänster som socialsekreterare. Dessutom finns det fyra handläggare som arbetar specifikt med vräkningsförebyggande arbete.
Ditt uppdrag
I arbetet ingår att motivera, utreda, bedöma, besluta om samt följa upp insatser enligt socialtjänstlagen, utreda inkomna ansökningar och anmälningar samt samverka med andra aktörer inom kommunen.
Övriga uppgifter som ingår i rollen:
• dokumentera ärenden
• följa upp tidigare beslut
• planera in möten med klienter
• begära in underlag för beslut
• delta i arbetsplatsmöten
• delta i enhetsmöten
• delta vid ärendedragningar
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Vi ser det som meriterande om du har vidareutbildning inom missbruk och MI-utbildning (motiverande samtal).
För att lyckas i arbetet ser vi att du har erfarenhet av socialt arbete, utredningsarbete och myndighetsutövning. Dessutom är det en fördel om du har erfarenhet av arbete inom offentlig sektor och med människor i utsatta livssituationer samt ärendehantering. En förutsättning för arbetet är att du har mycket god kännedom om socialtjänstlagen, goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och B-körkort. Har du kunskaper i andra språk än svenska och engelska, goda kunskaper i Office-paketet samt kunskaper i Lifecare ser vi det som positivt.
Som person är du en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem och du är tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt. Du har lätt för att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter och är lugn och samlad i olika situationer med förmågan att fokusera på rätt saker. Dessutom är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Aleksander Opgenoorth, enhetschef, 018-727 14 01 eller Sanna Zaar, specialisthandläggare, 018-727 85 43.
Fackliga företrädare:
Vision, Richard Eriksson, 018-727 14 60
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Bli en av oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-praktik/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43