Socialsekreterare till Boendegruppen

Socialsekreterare till Boendegruppen

Arbetsbeskrivning

Vi söker en ny medarbetare till Försörjningsstödsenhetens boendegrupp.
Försörjningsstödsenheten är en del av sektor stöd och omsorg och verksamhetsområde myndighet som samlar socialtjänstens myndighetsutövande enheter.
Försörjningsstödsenhet består av 16 kollegor som är engagerade, kunniga och som värnar om gott arbetsklimat och ger dig ett professionellt utbyte.
Vi är en målgruppsinriktad organisation för att möjliggöra ett kvalificerat stöd till enskilda i processen att nå egen försörjning. Enheten ansvarar även för bostadssociala insatser och att tillhandahålla bostäder i socialtjänstens egen regi såsom sociala kontrakt. Enheten ansvarar även för biståndsinsatser till sökande som är utsatta för våld i nära relation. Försörjningsstödsenheten har en nära arbetsledning bestående av enhetschef och två 1e socialsekreterare. Enheten har en egen mottagningsfunktion som ansvarar för information, rådgivning och nybesök till alla nya sökande.
Vi ser över våra processer för att frigöra tid för motiverande, stödjande, klargörande och samverkande insatser i så hög utsträckning som möjligt.



ARBETSUPPGIFTER
Socialsekreterare med fokus boende. Detta innebär att du är en av tre socialsekreterare med samma inriktning och kommer att handlägga ansökningar om olika bostadssociala insatser och följa upp beviljat boendebistånd. Du beslutar om, utför och följer upp insatsen bosök, vilket innebär ett fördjupat stöd i att söka bostad. Du kommer att delta i kommunens vräkningsförebyggande arbete med att följa upp hyresskulder och störningar i samverkan med hyresvärdar och bostadsrättsföreningar.

KVALIFIKATIONER
Du är socionom eller har en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av arbete som motsvarar beskrivningen av arbetsuppgifterna. Du en mycket god förmåga att leda processer både enskilt och i samverkan och motivera sökande till förändring och genomförande. För att lyckas i arbetet behöver du kunna strukturera ditt arbete, prioritera, genomföra arbetsuppgifter, komma till beslut och förmedla svåra beslut.

Du har kunskaper kring gällande lagstiftning och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vana av datasystemet Treserva samt kunskaper kring MI (Motiverande Intervju) är önskvärt. Du har en positiv grundsyn i allmänhet och till människors egen förmåga och resurser i synnerhet samt är lösningsfokuserad. Vi sätter stort värde på personlig lämplighet. Du behöver ha B-körkort.
För att du ska kunna utföra ditt arbete erbjuder vi utveckling inom MI, årsarbetstid, möjlighet att växla in semesterdagtillägg till flera semesterdagar och friskvårdssubvention. Vi erbjuder framför allt ett gott stöd från både kollegor, 1e socialsekreterare och enhetschef.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas och intervjuförfarande kan komma att påbörjas innan ansökningstidens utgång. Varmt välkommen med din ansökan snarast.

Tillträde enligt överenskommelse.


ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Metodhandledare Johanna Ström
0302-52 24 47
Enhetschef Jaana Sunnerud
0302-52 14 21
Metodhandledare Jeanette Risne
0302-52 16 67

Sammanfattning

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

Box 225
Lerum, 44380

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024