OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20211289
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare i boendemottaget på Enhet Mottag arbetar du med att göra en första bedömning och ta ställning till akuta åtgärder i ärenden som rör vuxna, vad avser hemlöshet och skyddsbehov. I mottaget arbetar du i ett team och tillsammans utgör ni en ingång till boendeenheterna.
Huvuduppgiften i mottaget är att lotsa den sökande rätt, informera om kommunens möjligheter att ge stöd och hjälp och den enskildes rättigheter. Du utför den första bedömningen av individuella behov samt utreder den sökandes rätt till bistånd för boende enligt 4:1 SoL. Du handlägger ansökningar om nödbistånd till boende, som efter bedömning i mottaget lotsas vidare till det team av socialsekreterare som arbetar med nödbistånd.
Som socialsekreterare i mottaget har du en nära samverkan med övriga kollegor på boendeenenheten samt andra sektioner inom Enhet Mottag och ASF och IFO. Du samverkar även mycket med andra myndigheter och verksamheter, som till exempel sjukvården. Mycket av arbetet består av kontakt med enskilda, både per telefon och vid besök.
Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen (210 hp) som har minst ett års erfarenhet av socialt arbete. Har du tidigare erfarenhet av arbete i mottag och erfarenhet av arbete i Procapita/Lifecare är det meriterande. Då arbetet innefattar många samtal och mycket arbete med skriftliga beslut är det viktigt att du kan formulera dig väl på svenska i både tal och skrift.
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av myndighetsarbete inom socialtjänsten, erfarenhet av arbete med psykiatriärenden samt hot- och våldsärenden samt utbildning inom MI. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av IT-stödet "Mina planer".
Som person ser vi att du som söker har en mycket god samarbetsförmåga. Du arbetar för en god teamanda och tycker att det är viktigt att hjälpas åt och ha roligt tillsammans på arbetet. Arbetet i mottaget kräver även att du kan planera och organisera ditt arbete effektivt, samtidigt som du besitter en flexibilitet som gör att du vid behov kan prioritera om bland dina arbetsuppgifter för att hantera plötsligt uppkomna situationer. Vidare är du även bekväm med att ta initiativ, fatta beslut och kommer gärna med nya förslag och idéer. Tempot och arbetsmängden varierar från dag till dag vilket du behöver trivas med och uppskatta.
Vi söker dig som är positiv och ödmjuk med stort intresse för den aktuella målgruppen. Du har en god förståelse för kommunen som organisation och du delar Malmö Stads värdegrund.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2700 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Tjänsterna ingår i boendemottagen som är en del av den nya Enhet Mottag som sedan hösten 2020 varit under uppbyggnad. Enhet Mottag består av sammanlagt fyra sektioner varav tre av sektionerna innefattar boende- och ekonomimottag från de olika områdesförvaltningarna i Malmö stad. Den fjärde sektionen består av socialsekreterare som handlägger nödbistånd boende samt särskilt bistånd.
I denna tjänst erbjuds du möjligheten att bli del av att bygga upp en Enhet Mottag och boendemottag som arbetar lika över staden. Vi strävar efter att vara en arbetsgrupp med god stämning och bra sammanhållning. Vi har olika yrkesbakgrund, ålder och erfarenhet där vi stöttar varandra i vårt arbete. Enheten har även en hög ledartäthet och stöd finns att tillgå från chef och förste socialsekreterare. För oss är det viktigt att du som ny medarbetare får en god introduktion, ett nära ledarskap och stöd i det dagliga arbetet. Du har regelbunden intern handledning med din förste socialsekreterare samt även extern handledning.
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: 100 %
Antal tjänster: 2
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Övrigt
Inför anställning kommer du att ombedjas att visa upp giltig ID-handling. Vid intervju ber vi om kopia på examensbevis. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnda kontaktpersoner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98