OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20222443
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare inom Boende myndighet blir du en del av en sektion som arbetar med hemlösa Malmöbor med inriktning på psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet, socialpsykiatri, mm.
Vi erbjuder dig ett flexibelt och mångfacetterat arbete med varierande arbetsuppgifter. Tjänsten som socialsekreterare på boendesektionen innebär bland annat att utreda rätten till bistånd avseende boende, göra bedömningar, fatta beslut enligt delegationsordningen, placera i både kortare placeringsformer per dygn men även i lägenheter. Du ansvarar även för uppföljningar i gjorda placeringar. Vi jobbar hela tiden motiverande (MI) med våra klienter och försöker hitta lösningar tillsammans, för att klienterna ska få ett självständigt boende utifrån deras individuella förutsättningar.
Arbetsmarknad- och socialförvaltningen är en stor förvaltning med flera olika avdelningar, enheter och sektioner. Avdelningen ekonomiskt bistånd och boende (EBB) arbetar med bland annat utredning kring ekonomi och boende. Våra insatser ligger under avdelningen Boende, tillsyn och service (BTS) som är en av våra närmaste samarbetspartners. I denna avdelning ligger alla våra interna boenderesurser samt Malmö stads bokningscentral som hanterar våra bokningar.
Externa aktörer som vi samarbetar med kan vara Region Skåne, Kriminalvården, Polisen och boendeleverantörer. Men även Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och Kronofogdemyndigheten.
Vi strävar alltid efter att erbjuda medborgarna bästa service och kvalitetsarbete är viktigt inom vår verksamhet. Som medarbetare förväntas du aktivt delta i enhetens arbete med utvecklingsarbete såsom målarbete, nya arbetssätt och samverkansmetoder.
Som anställd hos oss erbjuds du:
• Introduktion
• Intern och extern handledning
• Flexibel arbetstid
• Friskvårdsbidrag
• MI-utbildning
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom, har minst ett års kvalificerad erfarenhet av socialt arbete samt har ett genuint intresse för att arbeta med hemlöshet och personer i social utsatthet. Meriterande är om du har erfarenhet av arbete med bostadsfrågor samt personer i målgruppen; psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet, socialpsykiatri, mm.
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning. Erfarenhet av Lifecare, Journal Digital och MI är meriterande. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift är en förutsättning, liksom grundläggande kunskaper i bland annat Word, Excel och Sharepoint. Vi arbetar mycket med digitala lösningar och Teams är därför också en stor del i vår vardag.
Som person ser vi att du som söker är flexibel och anpassningsbar, vilket gör att du vid behov kan prioritera bland dina arbetsuppgifter för att hantera plötsligt uppkomna situationer. Du är ödmjuk inför ditt uppdrag och är lugn och stabil även i stressiga situationer.
Eftersom arbetet innebär mycket samarbeten och samverkan ställs höga krav på god samarbetsförmåga. Du har alltid ett gott bemötande gentemot både klienter och dina kollegor, och du ser vikten av att vi alla bidrar till en god arbetsmiljö. Som person ser vi även gärna att du är initiativrik, engagerad och positiv. Det är viktigt att du kan balansera klientarbetet med dokumentation och administration.
Om arbetsplatsen
Avdelningen för ekonomiskt bistånd och boende söker nu en socialsekreterare till en av våra boendesektioner. Sektionen sitter på Sallerupsvägen och består av 15 handläggare som alla arbetar med boendefrågor, en förste socialsekreterare och en sektionschef.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Önskat tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Övrigt
Vid anställningsintervju vill vi att du visar examensbevis från socionomutbildning samt kontaktuppgifter till två referenter. ID-kontroll kommer att utföras innan anställning.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98