OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20231017
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare inom Boende myndighet blir du en del av en sektion som arbetar med hemlösa Malmöbor med psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet, socialpsykiatri eller annan social problematik.
Vi erbjuder dig ett flexibelt och mångfacetterat arbete med varierande arbetsuppgifter. Tjänsten som socialsekreterare på boendesektionen innebär bland annat att utreda rätten till bistånd avseende boende, göra bedömningar, fatta beslut enligt delegationsordningen, placera i både kortare placeringsformer per dygn men även i lägenheter. Du ansvarar även för uppföljningar i gjorda placeringar. Vi jobbar hela tiden motiverande (MI) med våra klienter och försöker hitta lösningar tillsammans, för att klienterna ska få ett självständigt boende utifrån deras individuella förutsättningar.
Arbetsmarknad- och socialförvaltningen är en stor förvaltning med flera olika avdelningar, enheter och sektioner. Avdelningen ekonomiskt bistånd och boende (EBB) arbetar med bland annat utredning kring ekonomi och boende. Våra insatser ligger under avdelningen Boende, tillsyn och service (BTS) som är en av våra närmaste samarbetspartners. BTS ansvarar för våra interna boenderesurser samt Malmö stads bokningscentral som hanterar våra bokningar.
Externa aktörer som vi samarbetar med kan vara Region Skåne, Kriminalvården, Polisen och boendeleverantörer. Men även Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och Kronofogdemyndigheten.
Vi strävar alltid efter att erbjuda medborgarna bästa service och kvalitetsarbete är viktigt inom vår verksamhet. Som medarbetare förväntas du aktivt delta i enhetens arbete med utvecklingsarbete såsom målarbete, nya arbetssätt och samverkansmetoder.
Som anställd hos oss erbjuds du:
• Introduktion
• Intern och extern handledning
• Flexibel arbetstid
• Friskvårdsbidrag
• MI-utbildning
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom, har minst ett års kvalificerad erfarenhet av socialt arbete samt har ett genuint intresse för att arbeta med hemlöshet och personer i social utsatthet. Meriterande är om du har erfarenhet av arbete med bostadsfrågor samt personer i målgruppen; psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet, socialpsykiatri, våld i nära relationer mm.
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning. Erfarenhet av Lifecare, Journal Digital och MI är meriterande. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift är en förutsättning, liksom grundläggande kunskaper i bland annat Word, Excel och Sharepoint. Vi använder oss även av digitala lösningar i vårt dagliga arbete så som exempelvis Teams.
Som person ser vi att du som söker är flexibel och anpassningsbar, vilket gör att du vid behov kan prioritera bland dina arbetsuppgifter för att hantera plötsligt uppkomna situationer. Du är ödmjuk inför ditt uppdrag och är lugn och stabil även i stressiga situationer.
Eftersom arbetet innebär samarbeten och samverkan ställs höga krav på en god samarbetsförmåga. Du behöver även vara mån om att bidra till ett gott bemötande gentemot både klienter och dina kollegor. Det är av stor vikt att du bidrar till en god arbetsmiljö. Som person ser vi även gärna att du är initiativrik, engagerad och positiv samt att du kan balansera klientarbetet med dokumentation och administration.
Om arbetsplatsen
Tjänsten har placering på Sallerupsvägen 11D.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete där du kan göra skillnad, men som är långt ifrån enkelt.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Önskat tillträde: Enligt överenskommelse.
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98