OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20212377
Arbetsuppgifter
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen, Avdelningen för ekonomiskt bistånd och boende söker nu en socialsekreterare till boendesektionen. På sektionen är vi 12 handläggare som alla arbetar med boendefrågor, en förste socialsekreterare och en sektionschef.
Som socialsekreterare inom Boende myndighet blir du en del av en sektion som arbetar med hemlösa Malmöbor med inriktning på psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet, socialpsykiatri, våld i nära relation mm.
Vi erbjuder dig ett flexibelt och mångfacetterat arbete med varierande arbetsuppgifter. Tjänsten som socialsekreterare på boendesektionen innebär bland annat att utreda rätten till bistånd avseende boende, göra bedömningar, fatta beslut enligt delegationsordningen, placera i både kortare placeringsformer per dygn men även i lägenheter. Du ansvarar även för uppföljningar i gjorda placeringar. Vi jobbar hela tiden motiverande (MI) med våra klienter och försöker hitta lösningar tillsammans, för att klienterna ska få ett självständigt boende utifrån deras individuella förutsättningar.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är en stor förvaltning med flera olika avdelningar, enheter och sektioner. Avdelningen ekonomiskt bistånd och boende, EBB, arbetar med bland annat utredning kring ekonomi och boende. Våra insatser ligger under avdelningen BTS, boende, tillsyn och service som är en av våra närmaste samarbetspartners. I denna avdelning ligger alla våra interna boenderesurser samt Malmö stads bokningscentral som hanterar våra bokningar. Vi samarbetar även mycket med andra förvaltningar i staden såsom FSF, funktionsstödsförvaltningen, Fastighets- och gatukontoret och HVOF, hälsa vård och omsorgsförvaltningen.
Externa aktörer som vi samarbetar med kan vara Region Skåne, Kriminalvården, Polisen och boendeleverantörer. Dessutom inhämtar vi uppgifter från andra myndigheter i vårt utredningsuppdrag och det kan till exempel vara Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och Kronofogdemyndigheten.
Vi strävar alltid efter att erbjuda medborgarna bästa service och kvalitetsarbete är viktigt inom vår verksamhet. Som medarbetare förväntas du aktivt delta i enhetens arbete med utvecklingsarbete såsom målarbete, nya arbetssätt och samverkansmetoder.
Som anställd hos oss erbjuds du:
• Introduktion
• Intern och extern handledning
• Flexibel arbetstid
• Friskvårdsbidrag
• MI-utbildning
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom och har ett genuint intresse för att arbeta med hemlöshet och personer i social utsatthet. Meriterande är om du har erfarenhet av arbete med personer i målgruppen; psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet, socialpsykiatri, våld i nära relation mm samt bostadsfrågor.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning. Erfarenhet av Procapita/lifecare/journal digital och MI är meriterande. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift är en förutsättning liksom grundläggande kunskaper ibland annat Word, Excel, Sharepoint etc. Vi arbetar mycket med digitala lösningar så Teams är också en stor del i vår vardag.
Som personer är du flexibel och kan vid behov prioritera bland dina arbetsuppgifter för att hantera plötsligt uppkomna situationer, anpassa dig i olika situationer. Du måste vara lugn och stabil i stressiga situationer, vara ödmjuk inför ditt uppdrag. Du har alltid ett gott bemötande både gentemot klienter och dina kollegor. Alla bidrar vi till en god arbetsmiljö. I ditt dagliga arbete kommer det krävas stor samarbetsförmåga. Som person ser vi gärna att du är initiativrik, engagerad och positiv. Det är viktigt att du kan balansera klientarbetet med dokumentation och administration.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stad står inför stora utmaningar när det gäller hemlöshetsområdet och vi hoppas att du vill vara med och vidareutveckla det arbete tillsammans med oss. Vi arbetar för att ha en bra stämning på arbetsplatsen, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap, och stöttande kollegor - det som ger positiv energi på jobbet.
Vi är stolta över våra medarbetares kunskap, professionalitet och engagemang. Det gör skillnad!
Information om tjänsten
Anställningsform: 1 st tillsvidare och 2 st vikariat
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 3
Önskat tillträde nedan:
Tillsvidaretjänsten 1 jan -22,
ett vikariat 1 jan -22 t.o.m. 30 sep -22
ett vikariat 1 feb -22 t.o.m. 30 sep -22
Övrigt
Vid anställningsintervju vill vi att du visar examensbevis från socionomutbildning samt kontaktuppgifter till två referenter. ID-kontroll kommer att utföras innan anställning.
Dina ansökningshandlingar är allmänna handingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnd kontaktperson.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98