OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20241740
Bostad först Malmö växer och utökas nu med socialsekreterare stöd och rådgivning. Bostad först är en insats för personer med en sammansatt social problematik som befinner sig i långvarig hemlöshet och erbjuder stöd och eget boende i form av lägenhet med övertagbart andrahandskontrakt. Målet för verksamheten är att stärka möjligheten till kvarboende och att öka den enskildes upplevda livskvalitet.
Arbetsgruppen samarbetar tätt och stor vikt läggs vid att stötta varandra och att ha ett kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Vi vill vara proaktiva i vårt arbete med att utveckla vår verksamhet som är under ständig förändring. Vi tar inspiration från andra verksamheter, vidareutbildar oss och gör studiebesök.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare inom Bostad först är du länken mellan hyresgästen, socialtjänst och fastighetsägare. Arbetsuppgifterna består av att stötta våra hyresgäster i vardagliga aktiviteter och i kontakten med myndigheter. Tillsammans med hyresgästen jobbar vi för att skapa ett tryggt och stabilt boende, hembesök gemonförs kontinuerligt och om du är den boendes kontaktperson arbetar du motiverande för att de insatser som hyresgästen har behov av kopplas in. Vi arbetar med löpande journalföring och tillsammans med hyresgästen upprättar vi en genomförandeplan.
Vidare innebär uppdraget att samarbeta och informera om Bostad först i kontakten med fastighetsägare, myndigheter och andra verksamheter. Du är också en viktig part när det inträffar incidenter som ibland kan uppstå utifrån våra boendes problematik. När det gäller kommunikationen med våra hyresgäster, samverkansparter och fastighetsägare är det viktigt att du är professionell och kommunikativ och att du vågar lyfta svårigheter och belysa förbättringsmöjligheter.
I vårt arbete utgår vi från metoder som Harm Reduction, Lågaffektivt Bemötande (LAB) och Motiverande Samtal (MI).
En av tjänsterna ingår även ett tillfälligt samordnaransvar då en av våra samordnare kommer att gå på föräldrarledighet. I detta uppdrag ingår:
• Samordning kring det dagliga arbetet
• Representera verksamheten i olika forum, internt och externt
• Handledande uppdrag för kollegor
• Ett större administrativt ansvar (mestadels arbete kring rutiner, processer etc.)
• Hålla i introduktion för nya medarbetare
Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen samt flerårig erfarenhet av att arbeta med personer med psykisk ohälsa och som lever med ett skadligt bruk/beroende. Du har även kunskap och erfarenhet av lågaffektivt bemötande (LAB).
Harm Reduction, MI, Återfallsprevention samt fördjupade kunskaper kring bruk av droger samt psykisk ohälsa är meriterande. Kunskap och utbildning kring Naloxon, HLR och överdoser är också positivt om du har med dig. Erfarenhet av att arbeta inom boendeverksamhet, *inom psykiatrin och/eller med personer som lever i hemlöshet samt samarbete med de aktörer som finns kring målgruppen, såsom psykiatrin, FSF, somatisk vård inom Region Skåne, Sprututbytet, Polis och de myndigheter inom kommunal verksamhet som beslutar om boende är också detta en tillgång. Även erfarenhet av myndighetsutövning ser vi som en fördel.
Den person vi söker är kreativ och lösningsfokuserad med en vilja att påverka och utveckla verksamheten och som trivs i en flexibel miljö. För oss är det viktigt att du kan arbeta efter krav och riktlinjer men samtidigt behålla ett metaperspektiv och se hur på sikt vi kan förbättra verksamheten. Du är prestigelös och intresserad av att höra kollegors synpunkter och förslag, har god samarbetsförmåga och är också skicklig på att skapa och bibehålla relationer. Du har ett lågaffektivt bemötande och har förmåga att se styrkor samt tillgångar hos de människor som är våra hyresgäster. Du uttrycker dig väl i svenska i både tal och skrift.
Uppdraget kräver B-körkort, manuell växellåda.
Om arbetsplatsen
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 3
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
I denna rekrytering har vi valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Jämte ditt CV så kommer ansökningsfrågorna kommer att spela en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning och id-handling: pass eller nationellt id-kort.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98