Socialsekreterare till ekonomisk bistånd

Socialsekreterare till ekonomisk bistånd

Arbetsbeskrivning

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Arbetsplatsbeskrivning

Vuxenenheten består av en enhetschef, en gruppledare, en administratör, sex socialskereterare och en bo- och flyktingsamordnare. Vi tar emot ansökningar och utreder, fattar beslut och följer upp. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med individen i fokus. 

Socialförvaltningen i Salems kommun består av en myndighetsdel och en utförardel. Myndighetsdelen leds av en verksamhetschef och består av Familjeenheten, Vuxenenheten och Myndighetsenheten. Det finns ett nära samarbete mellan enheterna och det möjliggör en stor flexibilitet i att hitta bra lösningar för kommunens invånare. Vi har goda förutsättningar att erbjuda helhetslösningar tack vare det nära samarbetet mellan enheterna.


Arbetsbeskrivning

I denna tjänst som socialsekreterare på Vuxenenheten kommer du i första hand arbeta med försörjningsstöd, med allt ifrån mottagning till långvariga ärenden. Du samverkar både internt och externt för att klienter snabbt ska bli självförsörjande. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Då enheten är liten finns stora möjligheter att få inblick i enhetens andra uppdragsområden.

Du arbetar rättssäkert. Utredning och uppföljning görs genom bl.a. samtal och möten med individen samt andra inblandade. Du arbetar processinriktat, strukturerat och behovsorienterat. Vi använder oss av instrument X som ett stöd i detta där vi ständigt utvecklar oss. Du samverkar både med interna och externa verksamheter. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva.

Du är kunnig, lyhörd, serviceinriktad, har erfarenhet att arbeta efter lagar och rättspraxis. Du har ett gott bemötande och en helhetssyn på målgruppen vi arbetar med. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Det är också mycket meriterande att ha erfarenhet av myndighetsutövning inom andra av de områden enheten arbetar med.

Som socialsekreterare på Vuxenenheten är du del av en spännande enhet där det finns stora utvecklingsmöjligheter. Vi erbjuder dig att komma till en trevlig enhet med kompetenta kollegor. Vi värnar om en god arbetsmiljö. Du bidrar med din kunskap, ditt engagemang och ditt intresse för förändringsarbete. 
 
Kvalifikationer
Socionomexamen eller utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är meriterande.
Du ska ha kunskap inom relevant verksamhetsområde och kunskap om gällande lagstiftning, arbeta enligt gällande rättspraxis.

God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande.
Det är önskvärt med utbildning och/eller kunskap om samtalsteknik.

B-körkort är meriterande.
Tjänsten innebär möten med människor i svåra situationer och ställer krav på en trygg och stabil personlighet.


Anställningsvillkor
Vikariat i 1 år med möjlighet till förlängning.
Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum: 2022-10-30


Vi kan komma att hålla intervjuer fortlöpande under rekryteringsprocessen.





För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef

Micael  Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Salems kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 oktober 2022
  • Ansök senast: 30 oktober 2022

Besöksadress

Säbytorg 16 14480 Rönninge
None

Postadress

Säby Torg 16
Rönninge, 14480

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024