OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i.
Arbetsplatsbeskrivning
Vuxenenheten består av en enhetschef, en gruppledare, en administratör, sex socialskereterare och en bo- och flyktingsamordnare. Vi tar emot ansökningar och utreder, fattar beslut och följer upp. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med individen i fokus.
Socialförvaltningen i Salems kommun består av en myndighetsdel och en utförardel. Myndighetsdelen leds av en verksamhetschef och består av Familjeenheten, Vuxenenheten och Myndighetsenheten. Det finns ett nära samarbete mellan enheterna och det möjliggör en stor flexibilitet i att hitta bra lösningar för kommunens invånare. Vi har goda förutsättningar att erbjuda helhetslösningar tack vare det nära samarbetet mellan enheterna.
Arbetsbeskrivning
I denna tjänst som socialsekreterare på Vuxenenheten kommer du i första hand arbeta med försörjningsstöd, med allt ifrån mottagning till långvariga ärenden. Du samverkar både internt och externt för att klienter snabbt ska bli självförsörjande. Du kan även behöva stötta upp ärenden inom de andra områden som Vuxenenheten ansvarar för.
Du har ett tätt samarbete med enhetens övriga socialsekreterare och även regionens beroendemottagning som sitter i samma lokaler. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Då enheten är liten finns stora möjligheter att få inblick i enhetens andra uppdragsområden.
Du arbetar rättssäkert. Utredning och uppföljning görs genom bl.a. samtal och möten med individen samt andra inblandade. Du arbetar processinriktat, strukturerat och behovsorienterat. Vi använder oss av instrument X inom ekonomisk bistånd som vi ständigt utvecklar oss inom. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva.
Du är kunnig, lyhörd, serviceinriktad, har erfarenhet att arbeta efter lagar och rättspraxis. Du har ett gott bemötande och en helhetssyn på målgruppen som vi arbetar med. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Det är också mycket meriterande att ha erfarenhet av myndighetsutövning inom andra av de områden enheten ansvarar för.
Som socialsekreterare på Vuxenenheten är du del av en spännande enhet där det finns stora utvecklingsmöjligheter. Vi erbjuder dig att komma till en trevlig enhet med kompetenta kollegor. Vi värnar om en god arbetsmiljö. Du bidrar med din kunskap, ditt engagemang och ditt intresse för förändringsarbete.
Kvalifikationer
Att du har en socionomexamen.
Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är meriterande.
Du ska ha kunskap inom relevant verksamhetsområde och kunskap om gällande lagstiftning, arbeta enligt gällande rättspraxis.
God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande.
Det är önskvärt med utbildning och/eller kunskap om samtalsteknik.
B-körkort är meriterande.
Tjänsten innebär möten med människor i svåra situationer och ställer krav på en trygg och stabil personlighet.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning
Heltid
Antal: En tjänst
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdatum: 2023-09-17
Vi arbetar med löpande urval vilket innebär att vi kan komma att kalla till intervju redan innan sista ansökningsdatum gått ut.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund