OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20211192
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd arbetar du med socialt arbete samt kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. Du arbetar för att motivera och stimulera den enskildes möjligheter till självförsörjning utifrån individuella bedömningar, planeringar och insatser. Du arbetar med en hög grad av självständighet inom ramen för gällande lagstiftning, riktlinjer och praxis.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att genom klientmöten arbeta med stöd, vägledning och motivationsarbete kopplat till självförsörjningsuppdraget. Du tar emot klientbesök, upprättar, genomför och följer upp genomförandeplaner mot självförsörjning. En stor del av arbetet förutsätter nära samarbete med andra såväl internt som externt. I rollen som socialsekreterare har du såväl långvariga som kortvariga kontakter, med både enskilda individer och samverkansparter.
Det är ett spännande arbete med mycket omväxling och olika uppdrag som ger en stor variation på arbetsuppgifterna. Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete och en dynamisk arbetsmiljö. Vi värdesätter ett gott samarbete och använder varandra som kunskapsförmedlare. Som anställd hos oss erbjuds du en individuellt anpassad introduktion, intern och extern handledning, utbildning och metodstöd i MI (motiverande samtal), reflektionstid i blandade grupper, friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid.
Det finns goda möjligheter att utvecklas och lära nytt, t ex vid ärendefrågor där du ständigt stöter på nya utmaningar och frågeställningar. Du får möjlighet att utföra praktiskt socialt arbete i mötet med klienter samt möjlighet att engagera dig i olika uppdrag som främjar såväl verksamhetens utveckling som din egen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en uttagen socionomexamen. Du bör även ha minst 1 års sammanhängande arbetslivserfarenhet samt erfarenhet inom myndighetsutövning och/eller socialt arbete (från arbete eller kandidatperiod under studierna). Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd. Du har ett stort engagemang för socialt arbete och ett genuint intresse för sociala samhällsfrågor samt anser att mötet med klienter och självförsörjningsuppdraget är viktigt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt grundläggande datorkunskaper. Meriterande är om du har erfarenhet av myndighetsutövning och utredningsarbete inom socialtjänsten.
Som person är du trygg, stabil och har förmåga till självinsikt. Du är ansvarstagande och har förmågan att själv strukturera och driva ditt arbete framåt. Vidare är du nyfiken, resultatinriktad och har en vilja att utvecklas.
För att trivas i rollen som socialsekreterare är det viktigt att du kan planera ditt arbete i förväg och att du kan organisera och prioritera aktiviteter effektivt samt att du håller uppsatta deadlines. Du har förmågan att göra korrekta avvägningar och prioriteringar och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.
Välkommen till ett spännande och utvecklande arbete inom socialtjänsten!
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Våra nyrenoverade lokaler ligger på Sallerupsvägen, nära Värnhem med utmärkta pendlingsmöjligheter och med ett stort utbud av affärer och restauranger.
Vår enhet består av medarbetare med stort engagemang och med klienten i fokus. Vi är stolta över våra medarbetares kunskap, professionalitet och engagemang och vi jobbar aktivt med att försöka skapa en kultur som tillåter våra medarbetare att utvecklas. Vi arbetar för att ha en bra stämning, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap och stöttande kollegor - det som ger positiv energi och god arbetsmiljö på jobbet.
Information om tjänsten
Anställningsform: 2 tillsvidare, 1 vikariat
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 3
Tillträde: enligt överenskommelse, start för vikariatet är 1/9 2021 och löper ca 1 år framåt
Övrigt
Vid intervju kommer du ombedjas uppvisa giltigt ID samt kopia på examensbevis. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98