OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tycker du om att möta människor i olika livssituationer och vill stödja och motivera personer till förändring? Hos oss får du följa brukares resa mot egen försörjning. Vill du bli en del av oss? Vi söker två nya kollegor - läs mer om tjänsten här nedan!
Hos oss på ekonomiskt bistånd arbetar vi med att bedöma inkomna ansökningar om rätten till ekonomiskt bistånd. I arbetet ska vi möta, vägleda och motivera individer till egen försörjning via arbete eller studier. Inom Eskilstuna kommun är vi uppdelade i fyra enheter och tillhör arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen. Förvaltningens målbild är att alla som kan jobba ska jobba, och din roll som socialsekreterare är att stötta brukaren genom att tillsammans med brukarna upprätta individuella planeringar och handlingsplaner.
På enhet 2 är vi 16 socialsekreterare, två teamledare och en enhetschef. För oss är samarbete och kunskapsutbyte viktigt, därför har vi organiserade möten i mindre teamgrupper för att bolla tankar och frågor med varandra. Vi arbetar kontinuerligt med förbättringsarbete och digitaliserar just nu delar av vår arbetsprocess med syfte att frigöra mer tid till mötet med brukaren. Vill du vara med och utveckla vår enhet mot en mer digitaliserad process tillsammans med ett trivsamt gäng kollegor ser vi fram emot din ansökan.
Från och med augusti kommer samtliga fyra enheter inom ekonomiskt bistånd samlokaliseras och sitta tillsammans i nyrenoverade lokaler på Västermarksgatan 34, nära Resecentrum i Eskilstuna.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som socialsekreterare arbetar du med att utreda, bedöma och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen. Du har mycket brukarkontakter och i den dialogen stödjer och motiverar du individen att nå uppsatta mål. Tillsammans upprättar ni handlingsplaner för att gemensamt hitta den snabbaste vägen till egen försörjning.
I arbetet ingår det att fatta beslut om rätten till bistånd, men även att göra uppföljningar kring planeringar samt systematiskt föra journalanteckningar i dina ärenden. Du kommer även att besvara olika frågeställningar från brukarna gällande ekonomiskt bistånd, och ge information om vår e-tjänst. Vissa andra insatser utifrån biståndsbeslut, som avser till exempel arbetsmarknadsinsatser, kan också förekomma.
En viktig del i arbetet är att samverka både med andra delar inom kommunen som exempelvis jobbcentrum och vår nya funktion som arbetar med felaktiga utbetalningar (FUT), samt även externt med bland annat myndigheter så som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Sörmland.
KVALIFIKATIONER
För det här uppdraget söker vi dig som uppfyller nedanstående krav:
• Högskoleutbildning med examen som socionom, beteendevetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift då du både kommer att dokumentera och kommunicera mycket i rollen.
• Du behöver även känna dig trygg med att använda datorn som ett arbetsredskap då rollen innefattar en hel del administration.
Meriterande för tjänsten är följande:
• Erfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd eller annan myndighet.
• Kompetens i socialrätt eller juridik i socialt arbete, antingen via utbildning eller arbetslivserfarenhet.
• Tidigare arbete i journalföringssystem, Viva, eller liknande system.
• Erfarenhet av arbete med digitalisering i form av e-ansökningar.
Dina personliga egenskaper har stor betydelse både för att lyckas och trivas i rollen. Som person behöver du vara strukturerad och van att nyttja system för din planering och uppföljning. Vi har tidvis ojämn arbetsbelastning med både stort inflöde av ärenden och mer lugna perioder, varför din förmåga att organisera dig på bästa sätt är viktig. I rollen som socialsekreterare träffar du många olika människor med olika bakgrund och behov vilket gör att du behöver ha förmågan att anpassa samtalen efter den du möter. Du drivs av att motivera och få andra att växa och själva ta initiativ. För att lyckas är du bra på att samarbeta, både inom kommunen och även externt med statliga myndigheter. För att trivas hos oss behöver du vara en teamspelare samtidigt som du också tar ansvar och driver dina egna arbetsuppgifter. I Eskilstuna kommun gör vi det tillsammans!
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Bifoga gärna dina betyg redan nu i din ansökan.
Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen ansvarar för arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd och vuxenutbildning. Förvaltningens uppdrag är att leda invånare i Eskilstuna till insatser och utbildning som syftar till att nå egen försörjning. Målet är att alla som kan jobba ska jobba.
Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rekryteringskonsult Anna Dahlberg
016-710 28 30
Rekryteringskonsult Therese Klingmalm (nås v.31-32)
016-710 51 38
Enhetschef Thria Rahman (nås v.31-32)
016-710 84 56
Rekryteringskonsult (semester V.32-34) Hanna Söderberg
Rekryteringskonsult (semester V.32) Therese Gustavsson
Rekryteringskonsult (semester V.31-34) Hanna Söderberg
Rekryteringskonsult Therese Gustavsson
Rekryteringskonsult Lisa Bele
016 - 710 25 78
Rekryteringskonsult Elin Engström
016- 710 51 39
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52