OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en helt ny förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!
ARBETSUPPGIFTER
Vi på Ekonomiskt Bistånd 2 söker nu en erfaren socialsekreterare som tillsammans med oss vill arbeta för att göra skillnad för dem vi är till för. Vi erbjuder dig ett varierande och stimulerande arbete i en engagerad och utvecklingsorienterad arbetsgrupp.
I Socialförvaltningen Nordost finns det i nuläget åtta enheter som handlägger försörjningsstöd. Som socialsekreterare hos oss blir du en del av vårt team på enheten Ekonomiskt Bistånd 2 som primärt arbetar med arbetsmarknadsärenden, de som är i behov av rehabiliterande och språkliga insatser. Vårt huvudsakliga mål är att hjälpa våra medborgare till egenförsörjning.
Enhetens viktigaste mål är att så snabbt som möjligt utreda rätten till bistånd samtidigt som vi hjälper dem som beviljas försörjningsstöd ut i egenförsörjning. Vi strävar efter god tillgänglighet, att alltid leverera god service och ett gott bemötande. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår verksamhet och driver förbättringsarbetet utifrån ett Lean-baserat arbetssätt.
Du kommer att arbeta dagtid, men viss schemabundenhet och tjänstgöring under kvällstid kan förekomma.
I Socialförvaltningen Nordost arbetar vi utifrån Göteborgs Stads förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och Vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt.
Välkommen med dig ansökan!
KVALIFIKATIONER
Formella kompetenser - Krav
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom försörjningsstöd. Du är väl förankrad inom områdets lagstiftning. Du förstår vikten av en rättssäker handläggning och vad detta innebär i praktiken.
Utifrån rådande lagstiftning och vårt uppdrag behöver du ha god vana i att samverka med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och sjukvården. Specifikt har du erfarenhet att upprätta och genomföra SIP och att arbeta i självförsörjningsuppdraget med individer som bedöms stå långt från arbetsmarknaden, där det föreligger en komplex problematik. Det är meriterade om du har erfarenhet och kunskap av att ha arbetat med processen i självförsörjningsuppdraget för att klient ska få rätt ersättning såsom sjukersättning eller aktivitetsersättning. Du har erfarenhet av arbete med våld i nära relationer och FREDA-kortfrågor.
Personliga egenskaper
Vi ser att du är ansvarsfull och tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/klientens bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Du är förändringsorienterad och ser möjligheter till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Att du är serviceinriktad är en förutsättning och du har ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar.
Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.