OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20223471
Arbetsuppgifter
Till två av våra enheter för ekonomiskt bistånd söker vi nu socialsekreterare. Det huvudsakliga uppdraget som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd är att stötta, motivera och utreda individers förutsättningar i deras väg mot självförsörjning och under tiden handlägga rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. I rollen ingår återkommande kontakter med både enskilda individer och interna och externa samverkansaktörer. Du kommer att ha ett mycket nära klientnära arbete och du träffar dina klienter regelbundet varje månad.
Vår målsättning är ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. Det är ett roligt arbete med stor omväxling, olika uppdrag och många kontakter som ger en stor variation av arbetsuppgifter varje dag. Arbetet kräver relativt hög grad av självständighet när det gäller att exempelvis tolka aktuell lagstiftning, riktlinjer och praxis samt en god förmåga att hantera akut uppstådda situationer. På enheten finns dock förste socialsekreterare, som tillsammans med din chef, handleder och stödjer dig i ditt dagliga arbete.
En av tjänsterna riktar sig till HOPP-teamet. Målgruppen för detta team är ensamstående personer från 30 år som haft ekonomiskt bistånd i minst 36 månader och som har ett omfattande behov av samverkan, motivationsarbete och praktiskt socialt stöd. Hemlöshet, missbruk, psykisk/fysisk ohälsa, våldsutsatthet, bristande sjukdomsinsikt kan ingå i problematiken hos denna målgrupp. Personer i HOPP är ensamstående utan barn/umgängesbarn. HOPP ser till att ärendet inte faller mellan stolarna och att samverkan fungerar så att klienten blir mer självgående. Du har ett nära samarbete med socialsekreterare inom sektionen som också har en HOPP-tjänst, 1:e socialsekreterare, socialpsykatrisamordnare samt sektionschef. När samverkanskontakter fungerar och klienten är självgående får en bedömning göras om klienten ska kunna avslutas i HOPP och övergå till en ordinarie socialsekreterartjänst. När du arbetar i Hopp så tar du inte nybesök utan nya ärenden sker internt inom enheten. Du har även ett lägre ärendeantal när du arbetar i Hopp för att ha mer utrymme för att arbeta enskilt med varje individ.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom och som har erfarenhet av myndighetsutövning och/eller socialt arbete (från arbete eller kandidatperiod). För tillsvidaretjänsten krävs dessutom minst 1 års sammanhängande arbetslivserfarenhet.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete inom ekonomiskt bistånd
• Erfarenhet av samarbete med externa aktörer
• Erfarenhet av nätverks- och/eller SIP-möten
• Erfarenhet av arbete i Lifecare
• Utbildning i MI
Arbetet kräver goda datorkunskaper, god administrativ förmåga samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket.
Vi vill vi att du har ett stort engagemang för socialt arbete, ett genuint intresse för sociala samhällsfrågor och tycker att mötet med klienter är viktigt för att skapa ett gott socialt arbete. Du har ett gott bemötande och en god samarbetsförmåga och visar intresse och förståelse för andra människor och har lätt för att skapa och bevara goda relationer. Vi vill också att du som söker har:
• god förmåga att ta ansvar, arbeta självständigt och fatta beslut i ditt arbete och är initiativtagande och ser till att uppgifter blir utförda inom den uppsatta tidsramen
• är trygg i dig själv och har förmågan att hantera krav och motgångar i arbetet och en god förmåga att hålla dina känslor under kontroll i mer pressade situationer som kan uppstå i arbetet
• har förmågan att självständigt planera, organisera och prioritera ditt arbete. Du utnyttjar din tid effektivt och kan sätta upp och håller deadlines
• har ett tydligt klientfokus och resultatinriktad i ditt arbete
Om arbetsplatsen
Samtliga tjänster har placering på Sallerupsvägen 11D.
Vi arbetar för att ha en bra stämning på arbetsplatsen, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap och stöttande kollegor; det som ger positiv energi på jobbet. Vi mycket stolta över vår verksamhet och det vi åstadkommer. Som anställd hos oss erbjuds du introduktion, intern och extern handledning, metodutveckling, friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: 4 tillsvidare, 2 vikariat.
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 6
Tillträde: 2023-01-02 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Vi kan komma att tillämpa löpande urval.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98