OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du är förändringen. Och vill se den i organisationen. Precis som vi.
Här på enheten för ekonomiskt bistånd arbetar vi med brukarens behov i fokus. Vi arbetar för ökad brukarmedverkan och parallellt också med nya metoder och nya arbetssätt för att förbättra människors väg till självständighet och egenförsörjning. Inom enheten sätter vi stort värde på att skickliggöra varandra genom att använda oss av varandras kompetens och synliggöra det vi är bra på.
Alla medarbetare ses som nyckelpersoner för att driva verksamheten framåt. Arbetet inom enheten ska präglas av rättssäkerhet, professionalitet och ett etiskt förhållningssätt, där brukarens delaktighet är avgörande. Rätt insats, till rätt person, i rätt tid, av rätt aktör och till rätt kostnad är vår strävan.
Vi är måna om att hjälpas åt för att nå målen inom verksamheten. Vi erbjuder dig en positiv arbetsmiljö som bygger på ett gott socialt stöd mellan enhetschef, gruppledare och medarbetare.
Vi har ett nära samarbete med övriga enheter inom sektorn för välfärd och omsorg i Sundbyberg. Tillsammans med övriga sektorer sitter vi i Sundbybergs stadshus som är beläget i moderna lokaler i Hallonbergen.
På enheten arbetar 10 socialsekreterare (varav en senior socialsekreterare), 4 administrativa handläggare och två dödsbo- och förmedlingsmedelshandläggare. Inom enheten finns också en gruppledare som erbjuder en nära och coachande arbetsledning och en enhetschef som har ansvar för verksamhet, personal och budget. Vi har löpande socionomstuderande hos oss för sin verksamhetsförlagda utbildning och traineeprogram. Totalt är vi 18 anställda.
Som socialsekreterare kommer du ingå i ett team bestående av socialsekreterare och administrativa handläggare. Du har fokus på brukarnas involvering, vill arbeta processinriktat och åstadkomma resultat. Du har ett intresse av att utveckla verksamheten tillsammans med övriga medarbetare. Vi erbjuder alla nya medarbetare kompetensutveckling och stöd i det dagliga arbetet.
Medborgarna har möjlighet att ansöka om ekonomiskt bistånd via vår e-tjänst.
Dina arbetsuppgifter är att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd utifrån bedömningsinstrumentet Instrument X, men framför allt arbeta med socialt förändringsarbete som mobiliserar och utvecklar den sökandes egen förmåga och kompetens. Det ska finnas ett tydligt barn- och brukarperspektiv i vårt arbete, med målet att våra medarbetare ska känna delaktighet och stolthet i sitt arbete. Som stöd i arbetet har vi administrativa handläggare för att frigöra tid för socialt förändringsarbete.
Vi vill att du har socionomexamen, krav är erfarenhet av myndighetsutövning inom området ekonomsikt bistånd. Andra områden inom myndighetsutövning är meriterande. Meriterande är även erfarenhet av motiverande samtal (MI) och erfarenhet av instrument X (MIX). Erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva är önskvärt.
Vi söker dig som är ansvarstagande, flexibel och öppen. Du har en god samarbetsförmåga och är mån om att skapa goda relationer. Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och är intresserad av att aktivt utveckla verksamheten. Vi lägger stor vikt vid personlig mognad och lämplighet.
Vi erbjuder dig en kreativ och proaktiv sektorn med möjlighet till professionell utveckling, handledning och utbildningar. Sundbybergs stad erbjuder förmåner så som friskvårsbidrag och möjlighet att omvandla semesterlönetillägg mot extra lediga dagar.
Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast den 16 december 2022. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi tar inte emot ansökningar via e-post.
Välkommen med din ansökan!
Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.