Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.


Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.



Tjänsten och arbetsuppgifterna
Som socialsekreterare på ekonomiskt bistånd är ditt primära uppdrag att tillsammans med klienten hitta dess resurser för att stärka och stödja till självförsörjning.

I Botkyrka kommun lägger vi stor vikt på det sociala arbetet, där klientkontakten är en viktig och omfattande del av dina arbetsuppgifter. Vi arbetar med rättssäker handläggning, vilket innebär att du ansvarar för att utreda rätten till och besluta om försörjningsstöd.

Enheterna har arbetat med att digitalisera verksamheten och är fortfarande på god väg. Idag e-ansöker cirka hälften av alla hushåll. Vi skapar ständigt möjligheter att få mer tid till klientkontakt.

Vi arbetar ständigt med att förbättra relationen och bygga broar till våra kollegor internt och externt. Botkyrka kommun erbjuder många och varierande insatser till klienter som har behov. Du får vara med i olika arbetsgrupper där du har möjlighet att påverka enheternas arbete i stort. Vi lägger stor vikt vid ett aktivt medarbetarskap där allas röster ska få höras.

Vi erbjuder dig
Välkommen att söka en tjänst hos oss! Vi är 45 medarbetare uppdelade på tre enheter som har ett nära samarbete med varandra. Vi erbjuder ett flexibelt arbetssätt där du får möjlighet att kombinera arbets- och privatliv på bästa sätt!
Du får möjlighet att till viss del arbeta hemifrån vilket fungerar utmärkt då enheten delvis är digitaliserad.

Vi tillämpar årsarbetstid vilket innebär att du får ytterligare en möjlighet att kombinera arbets- och privatliv. Vi är ett stort och härligt gäng som trivs bra med varandra. Arbetsklimatet är öppet och tillåtande!


På vår arbetsplats är vi måna om att ta pauser och få tid för återhämtning. På måndagseftermiddagar spelar vi ibland Kahoot och går promenader tillsammans.

Du som söker till oss
Krav: Vi söker en erfaren kollega som har socionomexamen eller likvärdig utbildning där socialrätt och kurser i socialt arbete ingår. Du har några års praktisk arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning.

Övriga krav är:
•Tidigare arbetslivserfarenhet från ekonomiskt bistånd/arbete och försörjning
•Du är väl bekant med aktuell lagstiftning såsom SoL
•God kännedom om socialförsäkringssystemet
•Har goda kunskaper i svenska i tal och skrift då arbetet innehåller dokumentation, administration och personliga möten

Meriterande: Vi ser det som meriterande om du har:
•Tidigare erfarenhet av att arbeta i ProCapita/Lifecare.

För att trivas i rollen är du samarbetsorienterad då vi samarbetar och samverkar med interna och externa aktörer och arbetar tillsammans i många ärenden. Du är lyhörd, inlyssnande och arbetar motiverande gentemot kollegor och klienter. Du arbetar självständigt med god struktur och kan hantera många parallella processer som befinner sig i olika faser. Du är bra på att behålla lugnet även i pressade situationer; i rollen möter du många utsatta klienter där det är viktigt att kunna bemöta dem på ett lågaffektivt sätt. En stor del av arbetet går ut på att vara kreativ och konstruktiv, hitta lösningar och motivera våra klienter. Du är relationsskapande och bygger allians med klienter för att nå det gemensamma målet.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekrytering.
Urval sker löpande under annonseringstiden!

Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen.


Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande


 


Övrig information

För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister.


Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137

Sammanfattning

Besöksadress

14785 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
TUMBA, 14785

Liknande jobb


Socialsekreterare till Östra utredningsenheten

Socialsekreterare till Östra utredningsenheten

21 november 2024

21 november 2024

Socialsekreterare inriktning barn i skyddat boende

Socialsekreterare inriktning barn i skyddat boende

21 november 2024