OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.Om arbetsplatsen
Framtidens välfärd är vår stora utmaning. För att klara den har vi på arbetsmarknadsförvaltningen ett mycket viktigt uppdrag: Vi ska göra det möjligt för invånare med ekonomiskt bistånd att bli självförsörjande så snabbt som möjligt, men även bidra till att arbetsgivare hittar rätt kompetens.
Vi möter utmaningen med ett brett utbud av vuxenutbildningar och arbetsmarknadsinsatser – och provar nya sätt att arbeta tillsammans med näringslivet, andra förvaltningar, myndigheter och civilsamhället. För att lyckas måste vi våga, testa nytt och hitta smarta lösningar.
Vi är cirka 400 kollegor på förvaltningen, och vår roll är att ge invånare de rätta verktygen så att de kan ta ansvar för sin egen utveckling och försörjning. Dessutom samordnar vi stadens arbete med migrations- och etableringsfrågor.
Läs gärna mer om Helsingborg och arbetsmarknadsförvaltningen på helsingborg.se
Arbetsuppgifter
Nu söker vi socialsekreterare till vår verksamhet ekonomiskt bistånd.
Arbetsuppgifterna består i huvudsak av att handlägga ekonomiskt bistånd, vilket omfattar att bedöma rätten till bistånd och att kommunicera ditt beslut till invånaren. Det innebär mycket invånarkontakter och samverkan såväl inom förvaltningen som med andra myndigheter. I sampel med kollegorna på arbetsmarknadssidan utvecklar vi det gemensamma sociala arbetet. Arbetet sker också i samarbete med assistenter/administratörer inom verksamhetsområdet.
Vi utvecklar kontinuerligt handläggningen av ekonomiskt bistånd och den är nu delvis automatiserad. En majoritet av våra invånare ansöker om ekonomiskt bistånd digitalt och vi fortsätter vårt arbete med digitalisering, automatisering och utveckling av vårt arbetssätt.
Förutom trevliga kollegor och spännande arbetsuppgifter erbjuder vi bland annat en strukturerad introduktion med en utsedd mentor, ett generöst friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till fler semesterdagar.
Vi finns i fina lokaler vid stadsparken i centrala Helsingborg, bara en kort promenad från Helsingborg C.
Kvalifikationer
Du behöver ha en socionomexamen. Vi ser gärna att du har en aktuell erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd eller erfarenhet av annan myndighetsutövning.
Vi vill också att du
• är flexibel och engagerad
• är strukturerad och bra på att dokumentera
• kan kommunicera väl både skriftligt och muntligt
• tror på invånarens förmågor
• ser möjligheter istället för hinder
Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet. Innan möjlig anställning ska du uppvisa ett giltigt utdrag ur polisens belastningsregister. Du kommer att få mer information om det blir aktuellt för dig.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2023-06-14
Anställningsform: Tillsvidareanställning (provanställning kan bli aktuellt)
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 2
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.