Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Enheten för ekonomiskt bistånd ligger organisatoriskt under individ och familjeomsorgen på socialkontoret i Strängnäs. Enhetens huvuduppdrag är att utreda rätten till ekonomiskt bistånd samt att få fler personer i självförsörjning genom arbete eller studier. Arbetet på enheten innefattar utredning och beslut om ekonomiskt bistånd samt motiverande och stödjande arbete. Utöver huvuduppdraget ansvarar enheten även för dödsboutredning, budget- och skuldrådgivning, utredning och verkställighet av sociala kontrakt, arbete kring mottagning och etablering av nyanlända, handläggning av förmedlingsmedel samt utredning av felaktiga utbetalningar (FUT).

På enheten kommer du att få möta en arbetsgrupp som tillsammans har utvecklat arbetet med ekonomiskt bistånd och som löpande jobbar med förbättringar i hela vår process. Vi kan erbjuda en bra introduktion, när du börjar hos oss, i en stabil och trygg grupp. Du kommer att få rätt förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb. På enheten tar vi tillvara på medarbetarnas egen drivkraft och engagemang och du kommer att få vara en del av vårt utvecklingsarbete.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som brinner för att arbeta som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd. I rollen som socialsekreterare går arbetsuppgifterna främst ut på att utreda, bedöma och besluta om rätten till bistånd enligt Socialtjänstlagen. Andra uppgifter är att stödja och motivera klienter att ta sig vidare ut i egen försörjning. Detta gör du genom individuella möten där du tillsammans med den biståndssökande upprättar en planering.

En viktig del i arbetet är samverkan med andra, både internt och externt. Du samarbetar bland annat med myndigheter som Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan, samt med regionen och internt inom socialkontoret.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har en pågående eller avslutad högskoleutbildning som socionom eller beteendevetare,
• har en god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift,
• har goda datorkunskaper.

Det är meriterande om du har erfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd eller av utredningsarbete inom annan myndighetsutövning.
Har du dessutom kunskaper om motiverande samtal är det också en fördel. Det är även meriterande om du tidigare har arbetat i verksamhetssystemet Treserva.

I denna roll kommer du ha mycket kontakt både med medarbetare, invånare och andra externa parter. Därför söker vi dig som trivs med att skapa relationer och att arbeta i ett arbetsklimat som kännetecknas av ett gott och nära samarbete. Du visar empati och har förmåga att sätta dig in i andra människors situationer. Vidare har du en positiv inställning och en vilja att göra skillnad. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Urval sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Många av våra medarbetare arbetar på varierande tider och då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker den typen av roller säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024