OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av förändring och med ambition att utvecklas. I Hässleholms kommun har vi önskad sysselsättningsgrad och rökfri arbetstid.
Socialförvaltningen ansvarar för kommunens individ- och familjeomsorg och har ca 250 medarbetare. Verksamheten är organiserad i sex verksamhetsområden; barn och familj myndighet, barn och familj stöd och behandling, ekonomiskt bistånd, ensamkommande barn, vuxenverksamhet och administrativ verksamhet. Vi finns centralt i Hässleholm med direkt närhet till både tåg- och bussförbindelser. Verksamhetsområdet ekonomiskt bistånd söker socialsekreterare till vår mottagningsenhet.
Arbetsuppgifter
Du är den första klienterna träffar och din uppgift är att ge råd och stöd till kommunens innevånare gällande rätten till ekonomiskt bistånd. Arbetet är varierande och innebär att du motiverar människor att hitta vägar till egen försörjning. Du utreder även rätten till glappersättning till nyanlända, akuta ansökningar och ansökningar som är av tillfällig karaktär. Du gör den första kartläggningen och lägger sedan ansökan vidare till verksamhetens utredningsgrupper som utreder rätten till ekonomiskt bistånd.
Vi arbetar utifrån MI (motiverande samtal) samt ett salutogent perspektiv i klientarbetet, vilket innebär att du har fokus på klientens resurser istället för hinder. Du ska kunna planera och hålla strukturerade och spontana klientbesök samt följa upp i varje ärende. Du ska trivas med att arbeta för och tillsammans med människor och ha en god förmåga att möta den sökande där den befinner sig.
Du behöver ha en god analytisk förmåga och uttrycka dig väl i tal och skrift. Du ska kunna arbeta självständigt samt stämma av i grupp och med enhetschef vid behov för att säkerställa rättssäker myndighetsutövning. En naturlig del i arbetet är att ha många olika kontakter då du dagligen möter olika människor och samverkar med andra myndigheter. För att detta arbete ska passa dig måste du gilla ett varierande arbete, där den ena dagen inte är den andra lik. Du ska vara flexibel och ha god förmåga att prioritera om i ditt arbete.
Det här får du hos oss:
Ingå i ett nära samarbete med en enhet med fyra handläggare
Utbildningar ? utbildning för nyanställd, MI, chans att välja egen utbildning
Extern handledning samt möjlighet till ärendehandledning i storgrupp två ggr per vecka
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen. Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet inom ekonomiskt bistånd. Det är meriterande om du har erfarenhet av andra områden inom socialt arbetet. Då du periodvis har hög arbetsbelastning är det viktigt att du kan arbeta självständigt och att du kan hantera stress.
Du har en förmåga att arbeta strukturerat och är en god administratör. Du tycker om att samarbeta både internt och externt med fokus på självförsörjning. Du förstår myndighetsutövningens komplexa karaktär och gillar att ha en snabb puls i arbetet och kan fatta snabba beslut samtidigt som du kan prioritera. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Verksamhetsområdet ekonomiskt bistånd är ett stort härligt gäng som tycker det är både givande och roligt att arbeta med försörjningsstöd inom verksamheten enligt Lean modellen. Vill du arbeta med trevliga kollegor med ett spännande område inom socialt arbete? Sök då hos oss!
Kontaktperson
Verksamhetschef Christer Persson, 0451-26 88 33
Fackliga representanter nås via kommunens växel 0451-26 70 00
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Uno Nilsson
0709-71 70 81
Rektor Paul Szabó
0451-26 84 46
Kanslichef Maj-Inger Carlsson
0451-26 83 43
Kommunarkivarie Emilia Odhner
0451-26 83 65
Gruppchef Jan-Olof Andersson
0451-26 74 57
Enhetschef Marie Olsson Taxén
0451 26 88 74
Facklig representant SSR Camilla Gudmundsson
0451-26 76 23
Rektor Ingrid Landén
0451-26 79 02
Rektor Carola Krantz
0451-268468
Rektor Annika Persson
0451-26 78 70