OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad!
Välkommen till oss!
Trivs du med ett omväxlande arbete som innebär många kontakter, dokumentation och att fatta beslut som påverkar individen? Då kan det här vara en tjänst för dig.
Din roll: Vi söker dig som vill arbeta som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd
Rollen som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd är betydelsefull och mångfacetterad. I dialog med klienten arbetar du för att hitta en lösning för den unika individen. Du möter ofta människor i kris och med komplexa livssituationer. I arbetet samverkar du med andra enheter inom stadsdelsförvaltningen och externa samarbetspartners.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att
träffa dina klienter ofta och arbeta motiverande mot självförsörjning enligt BIP (BIP - Samordningsförbundet (samordningstockholm.se)
utreda och fatta beslut om ekonomiskt bistånd
inhämta information, upprätta förändringsplaner, göra bedömningar och fatta beslut samt följa upp planeringen enligt socialtjänstlagen
använda utredningsmallar IB, FIA samt FREDA, AUDIT, DUDIT etc.
dokumentera och handlägga skriftligt
bidra till ökad samverkan och verksamhetsutveckling
Hos oss får du härliga kollegor som har roligt på jobbet. Vi hjälper varandra och värnar om den goda arbetsmiljön. Vi arbetar aktivt med vår grupputveckling och strävar efter att behålla effektiva team. Vi utvecklar verksamheten fortlöpande med fokus på vår målgrupp och du är välkommen att bidra till utvecklingen genom engagemang i förändringsarbetet.
Vi erbjuder dig
Skräddarsydd introduktion av mentor och extern handledning
Engagerade kollegor och ett nära samarbete på enheten och teamet du ingår i
Tillgång till nära och tillgänglig arbetsledning
Möjlighet till löpande kompetensutveckling samt fortbildning med en individuell kompetensutvecklingsplan som grund
Möjlighet att specialisera dig i specifika områden som är intressanta för dig och relevanta för vår verksamhet
Friskvårdsbidrag (3000 kr/år)
Flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta hemifrån 1-2 dagar/vecka.
Dina kompetenser och erfarenheter
Vi söker dig som har
socionomexamen och goda kunskaper om lagstiftning och riktlinjer,
eller annan högskoleutbildning som vi bedömer som likvärdig kombinerat med liknande arbetserfarenhet
god förmåga att dokumentera skriftligt och kommunicera muntligt
tidigare arbetslivserfarenhet
Det är meriterande om du har erfarenhet av
arbete inom ekonomiskt bistånd
arbete inom psykiatrin, psykisk ohälsa eller missbruk
myndighetsutövning
stadens dokumentationssystem Paraplyet
FLAI
MI (motiverande intervju)
För att trivas i rollen har du en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad då arbetet innebär många interna och externa kontakter. Du gillar dokumentation och administration då detta utgör stor del av arbetet. Du har förmågan att fatta beslut vid tidspress eller vid begränsad information i ditt dagliga arbete som myndighetsutövare. Vidare har du en helhetssyn som gör att du ser till hela verksamhetens bästa. För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att arbeta mot tydliga mål och uppnå resultat samt vara ekonomiskt medveten. Vi lägger vi stor vikt vid dina personliga färdigheter och ditt engagemang för tjänsten.
Vi är nyfikna på dig och ser fram emot din ansökan! Vi undanber oss personligt brev. Du kommer istället svara på ett antal frågor.
Övrigt: Om enheten
Enheten arbete och välfärd består av olika team som leds av varsin biträdande enhetschef. Förutom ekonomiskt bistånd ansvarar enheten även för boendefrågor, arbetsmarknadsinsatser, samhällsvägledning, vräkningsförebyggande arbete, budget- och skuldrådgivning samt hantering av egna medel.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att vederbörliga beslut fattas.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.