Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad!



Välkommen till oss!

Trivs du med ett omväxlande arbete som innebär många kontakter, dokumentation och att fatta beslut som påverkar individen? Då kan det här vara en tjänst för dig.

Din roll: Vi söker dig som vill arbeta som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd

Rollen som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd är betydelsefull och mångfacetterad. I dialog med klienten arbetar du för att hitta en lösning för den unika individen. Du möter ofta människor i kris och med komplexa livssituationer. I arbetet samverkar du med andra enheter inom stadsdelsförvaltningen och externa samarbetspartners.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att

träffa dina klienter ofta och arbeta motiverande mot självförsörjning enligt BIP (BIP - Samordningsförbundet (samordningstockholm.se)
utreda och fatta beslut om ekonomiskt bistånd vilket innefattar stor del administration
inhämta information, upprätta förändringsplaner, göra bedömningar och fatta beslut samt följa upp planeringen enligt socialtjänstlagen
använda utredningsmallar IB, FIA samt FREDA, AUDIT, DUDIT etc.
dokumentera och handlägga skriftligt
bidra till ökad samverkan och verksamhetsutveckling

Hos oss får du härliga kollegor som har roligt på jobbet. Vi hjälper varandra och värnar om den goda arbetsmiljön. Vi arbetar aktivt med vår grupputveckling och strävar efter att behålla effektiva team. Vi utvecklar verksamheten fortlöpande med fokus på vår målgrupp och du är välkommen att bidra till utvecklingen genom engagemang i förändringsarbetet.

Vi erbjuder dig

Skräddarsydd introduktion av mentor och extern handledning
Engagerade kollegor och ett nära samarbete på enheten och teamet du ingår i
Tillgång till nära och tillgänglig arbetsledning
Möjlighet till löpande kompetensutveckling samt fortbildning med en individuell kompetensutvecklingsplan som grund
Möjlighet att specialisera dig i specifika områden som är intressanta för dig och relevanta för vår verksamhet
Friskvårdsbidrag (3000 kr/år)
Flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta hemifrån 1-2 dagar/vecka.

Dina kompetenser och erfarenheter

Vi söker dig som har

socionomexamen och goda kunskaper om lagstiftning och riktlinjer,
eller annan högskoleutbildning som vi bedömer som likvärdig kombinerat med liknande arbetserfarenhet
god förmåga att dokumentera skriftligt och kommunicera muntligt
tidigare arbetslivserfarenhet

Det är meriterande om du har erfarenhet av

arbete inom ekonomiskt bistånd 
arbete inom psykiatrin, psykisk ohälsa eller missbruk
myndighetsutövning
stadens dokumentationssystem Paraplyet
FLAI
MI (motiverande intervju)

För att trivas i rollen har du en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad då arbetet innebär många interna och externa kontakter. Du gillar dokumentation och administration då detta utgör stor del av arbetet. Du har förmågan att fatta beslut vid tidspress eller vid begränsad information i ditt dagliga arbete som myndighetsutövare. Vidare har du en helhetssyn som gör att du ser till hela verksamhetens bästa. För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att arbeta mot tydliga mål och uppnå resultat samt vara ekonomiskt medveten. Vi lägger vi stor vikt vid dina personliga färdigheter och ditt engagemang för tjänsten.

Vi är nyfikna på dig och ser fram emot din ansökan! Vi undanber oss personligt brev. Du kommer istället svara på ett antal frågor. 

Övrigt: Om enheten

Enheten arbete och välfärd består av olika team som leds av varsin biträdande enhetschef. Förutom ekonomiskt bistånd ansvarar enheten även för boendefrågor, arbetsmarknadsinsatser, samhällsvägledning, vräkningsförebyggande arbete, budget- och skuldrådgivning samt hantering av egna medel. 

Stockholms stad genomför just nu ändring av sin chefsstruktur för att bättre kunna möta framtidens utmaningar. 



Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare till barn och familj

Socialsekreterare till barn och familj

30 december 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

30 december 2024

Senior socialsekreterare till Barn och unga

Senior socialsekreterare till Barn och unga

30 december 2024

Familjehemssekreterare Lerums kommun

Familjehemssekreterare Lerums kommun

30 december 2024