OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill utveckla. Och bevara. Precis som vi.
Vårt mål inom social- och arbetsmarknadsförvaltningen är att vara en organisation som arbetar professionellt och tar sin utgångspunkt i brukarens egen verklighet. Vår värdegrund genomsyras av brukar- och barnperspektiv.
Här på enheten för ekonomiskt bistånd i Sundbybergs stad finns 17 engagerade, stolta och skickliga medarbetare. Vi arbetar för ökad brukarmedverkan, och parallellt också med nya metoder och nya arbetssätt för att förbättra människors väg till självständighet och egenförsörjning. Inom enheten sätter vi stort värde på att skickliggöra varandra genom att använda oss av varandras kompetens och synliggöra det vi är bra på. Vi ligger i framkant med att arbeta systemiskt, i team kring brukarens behov och vi tar tillvara på värdet att ständigt utvecklas i våra yrkesroller. Arbetet inom enheten ska präglas av rättssäkerhet, professionalitet och ett etiskt förhållningssätt, där brukarens delaktighet är avgörande. Rätt insats, till rätt person, i rätt tid, av rätt aktör och till rätt kostnad är vår strävan.
Som socialsekreterare kommer du ingå i ett team bestående av socialsekreterare, rehabhandläggare och administrativa handläggare. Du har fokus på brukarnas involvering, vill arbeta processinriktat och åstadkomma resultat. Du ska ha ett intresse av att utveckla verksamheten tillsammans med övriga medarbetare.
Dina arbetsuppgifter är att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd utifrån bedömningsinstrumentet Instrument X, men framförallt arbeta med socialt förändringsarbete som mobiliserar och utvecklar den sökandes egen förmåga och kompetens. Det ska finnas ett tydligt barn- och brukarperspektiv i vårt arbete, med målet att alla våra medarbetare ska känna delaktighet och stolthet i sitt arbete.
Vi vill att du har socionomexamen. Erfarenhet av ekonomiskt bistånd är meriterande. Du har goda kunskaper av gällande lagstiftning inom området. Vi vill att du har en god samarbetsförmåga och har förmåga att arbeta självständigt. Du är ansvarsfull, strukturerad, lojal och har en helhetssyn. Du har även en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du har en personlig mognad och ett professionellt förhållningssätt. Vi sätter stort värde på personlig lämplighet. Kunskaper om verksamhetssystemet Treserva är meriterande. Vidareutbildning i motiverande samtal (MI) och erfarenhet av instrument X (MIX) är önskvärt.
Vi erbjuder dig en kreativ och proaktiv förvaltning med möjlighet till professionell utveckling och utbildningar. Från hösten 2016 införs ett traineeprogram för socionomstuderande och införandet av en yrkesintroduktion påbörjas. Vi är måna om att vara en viktig länk mellan socialhögskolan och yrkeslivet och erbjuder en god introduktion till socialsekreteraryrket.
Sundbybergs stad erbjuder friskvårdsbidrag, personalstödstjänst och möjligheten att växla semesterlönetillägg mot extra lediga dagar.
Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast den 21 oktober 2016. Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Rekryteringsprocessen fortgår löpande och intervjuer kan ske under ansökningstiden.
Välkommen med din ansökan!
Sundbybergs stad växer så det knakar. Du som jobbar här befinner dig mitt i händelsernas centrum. Du har all möjlighet att vara med och påverka framtiden, både för staden och den verksamhet du arbetar i. Det fina med Sundbyberg är nämligen att vi har bevarat fördelarna med en liten organisation. Som att det är nära till beslut, lätt att påverka och att alla känner alla. Vi tycker att det är viktigt. Det tycker du också.
Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.