OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20201568 Arbetsuppgifter
Vi söker nu minst två socialsekreterare till ekonomiskt bistånd. Här arbetar du genom tät kontakt med individen för att motivera och
stimulera den enskildes möjligheter till självförsörjning utifrån individuella bedömningar, planeringar och insatser. Du arbetar med en
hög grad av självständighet inom lagstiftning, riktlinjer och praxis.
I rollen som socialsekreterare har du såväl långvariga kontakter som korta i akuta situationer, med både enskilda individer och
samverkansparter med fokus på det sociala arbetet. Du samarbetar med interna och externa aktörer för att erbjuda klienten ett
professionellt socialt arbete. Du utreder rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen samt fattar beslut om behov av
rehabiliterande insatser och arbetsmarknadsåtgärder.
Den rekryterande enheten består idag av 5 sektioner, inklusive Hela familjen samt en sektion som är lokaliserad på Framtidens hus på
Lindängen. Vår enhet befinner sig just nu i ett spännande utvecklingsarbete med fokus på socialt arbete och förtätning av klientkontakt.
För oss är det även viktigt med rimlig arbetsbelastning, ett nära stöd från chef, handledning av en senior handläggare och möjligheter till
fördjupningsområde. Tillsammans arbetar vi för att utveckla metoder i arbetet och just nu pågår till exempel en digitaliseringsprocess
och utveckling av barnrättsfrågorna. Tjänsten innebär stor variation och även om du har lång erfarenhet kommer du att komma i kontakt
med nya arbetssätt och utveckla ditt kontaktnät.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom. Du bör även ha minst 1 års sammanhängande arbetslivserfarenhet samt erfarenhet inom
myndighetsutövning och/eller socialt arbete (från arbete eller kandidatperiod under studierna). Det är en merit om du har arbetat med
ekonomiskt bistånd och är förtrogen med gällande lagstiftning inom området. Erfarenhet av samarbete internt inom socialtjänsten, med
Arbetsmarknadsavdelningen, Region Skåne, Arbetsförmedlingen samt Försäkringskassan är också meriterande. Vi ser också positivt på
om du har erfarenhet av MI samt Procapita/Lifecare.
Dina kontaktytor är många vilket gör att tjänsten ställer krav på god samarbetsförmåga samt god kommunikativ förmåga i såväl tal som
skrift. Du är van vid att strukturera, planera och prioritera ditt arbete effektivt, tar stort eget ansvar för din uppgift och är bekväm med att
fatta beslut inom ditt ansvarsområde. Vi vill också att du har ett serviceinriktat förhållningssätt som innebär att du har en vilja att hjälpa
andra och anstränger dig för att tillsammans med andra fokusera på lösningar. Du ser regelbundna mötet med individen, relationen och
arbetsalliansen som viktiga verktyg i ditt arbete. För att trivas i uppdraget tror vi att du har ett flexibelt förhållningssätt och ser
möjligheter vid förändring. Goda datakunskaper samt mycket god svenska i såväl tal som skrift är en förutsättning för tjänsten.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö
stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och
påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans
med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor
och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du
kommer att göra skillnad.
Våra enheter för ekonomiskt bistånd arbetar med kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och
hög rättssäkerhet. Hos oss möter du en stor variation av klientel och problematik och vårt uppdrag är att arbeta för att motivera och
stimulera den enskildes möjligheter till självförsörjning. Vi har ett teambaserat arbetssätt där alla medarbetare tar ansvar för helheten.
Just nu pågår spännande utvecklingsarbete för att ge mer utrymme åt det sociala arbetet inom fokusområdet ekonomiskt bistånd. Det
innebär även ett utvecklingsarbete avseende digitalisering för att frigöra mer tid till det sociala arbetet.
Vill du utmanas och utvecklas i rollen som socialsekreterare tillsammans med oss? Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete med såväl
intern som extern handledning, friskvårdsersättning och flexibel arbetstid.
Information om tjänsten
Anställningsform: 1-2 tillsvidaretjänster samt 1-3 vikariat med en varaktighet om ca 4-8 månader
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2-5
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Övrigt
I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval och intervjuer. Rekryteringen kan även pga. semestertider komma att dröja ut något på tiden. Vid intervju vill vi att du tar med en kopia på ditt examensbevis.
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnda kontaktpersoner.
Tjänsterna är aktuella under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98