OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Omgivet av hav i tre väderstreck, med vacker natur och goda kommunikationer är Båstads kommun en modern idyll med fullskalig service. Vårt strategiska läge på Bjärehalvön med två järnvägsstationer, närhet till flygplats och motorväg gör oss dessutom till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för olika människor, erfarenheter och kompetenser.
Vår vision är att vara en förebild för ett friskt liv och hållbart entreprenörskap samt att attrahera människor som vill värna det sunda livet och utveckla kunskap, kultur och affärer. Båstads kommun är en attraktiv och utvecklande arbetsplats där vår värdegrund bygger på professionalism, arbetsglädje och respekt. Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans gör skillnad varje dag. Genom samarbete och utveckling samt kompetenta och engagerade medarbetare, ger vi god service till våra medborgare.
Vuxenenheten inom Individ och Familj i Båstad består av nio socialsekreterare varav fem stycken arbetar med ekonomiskt bistånd och fyra stycken som vuxenutredare. Vi har inom enheten även våra egna mottagandefunktioner. Då en av våra kollegor inom ekonomiskt bistånd efter fem år hos oss valt att gå vidare till andra utmaningar letar vi nu efter en ny kollega och undrar om det kanske kan bli just du.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med stöttande och engagerat ledarskap samt kollegor som värdesätter samarbete och dialog. Att arbeta med frihet under ansvar stärker oss i vår roll och tillsammans kan vi bidra och göra skillnad för våra medborgare i Båstads kommun.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd kommer du att arbeta dels i en mottagandefunktion och dels med att utreda ansökningar gällande ekonomiskt bistånd. Du kommer att arbeta med de parallella uppdragen, dels utreda månatlig försörjning och dels arbeta och möjliggöra för självförsörjning.
Du ansvarar även för månatliga uppföljningar och att samverka med både interna och externa parter.
Gruppen erhåller extern processhandledning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning och utredningsarbete.
Viktiga egenskaper som vi värdesätter i vårt team är samarbetsförmåga och att vara stresstålig då du kommer ha flera ärenden pågående samtidigt. Du har förmåga att arbeta självständigt med fokus på att sätta klientens behov i centrum. Du kan arbeta strukturerat, prioritera och fatta beslut samt har förmåga att förmedla dessa.
Som person är du trygg i din arbetsroll och är utvecklingsinriktad. Du har god förmåga av att uttrycka dig i tal och i skrift och är van med dokumentation och utredningsarbete.
Din personliga lämplighet och samarbetsförmåga är av stor betydelse i denna roll då vi är en liten arbetsgrupp som jobbar med ekonomiskt bistånd. Samarbetet och arbetsflödet behöver därför vara välfungerande mellan kollegor. Det är den samlade bilden av utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper som är avgörande.
Körkort B är ett krav då du kör bil i tjänsten. Erfarenhet av Procapita eller Lifecare är önskvärt.
Vi ser fram emot att få veta mer om dig. Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Som en del i vårt hälsofrämjande arbete erbjuder vi friskvårdsbidrag och möjlighet att teckna förmånscykel. Det finns även möjlighet till löneväxling, avtal för miljöbil samt semesterlöneväxling där gällande avtal finns. Rökfri arbetstid tillämpas. Båstads kommun är en del av Familjen Helsingborg och genom det finns samarbetsområden för kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte i regionen.
Kommunala avtal gäller. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. I denna rekryteringsprocess kommer ett av stegen att vara ett personlighetstest.
Fackliga representanter nås via respektive fackförbunds webbplats.
Inför rekryteringsarbetet har Båstads kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.