OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Hägersten-Älvsjö är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad, i vårt område bor runt 120 000 invånare. Stadsdelsförvaltningen erbjuder förskola och fritid, omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel. Vi är drygt 3000 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa bra förutsättningar och service för de som bor i stadsdelsområdet.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en socialsekreterare till ett föräldravikariat.
Vikariatet är ett år med möjlighet till förlängning.
Utredningsgruppen består av 19 socialsekreterare samt 2 bidragshandläggare och arbetet leds av en biträdande enhetschef. Som socialsekreterare i utredningsgruppen arbetar du för att genom det sociala förändringsarbetet, i dialog med klienten finna den bästa lösningen för att nå målet egen försörjning. En individuell förändringsplan upprättas i alla ärenden. I arbetet handlägger du ansökningar om ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning och riktlinjer. I arbetet ingår bland annat att konsultera, inhämta information, göra bedömningar, fatta beslut och följa upp insatser. Dokumentation, rättssäkerhet och ett gott bemötande är viktiga delar av arbetet. I ditt arbete kommer du att samarbeta både med kollegor i staden och externa samarbetspartners som till exempel landsting, försäkringskassa, arbetsförmedling. Vi söker dig som trivs med ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik!
Kvalifikationer
Du har socionomexamen. Du som person är nyfiken på människor och har lätt för att samarbeta. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete. Tjänsten kräver att du har ett gott omdöme, är strukturerad och har lätt för att fatta beslut. Eftersom ingen dag är den andra lik har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och är mottaglig för den person du har framför dig. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten, framförallt med ekonomiskt bistånd. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.