Socialsekreterare till Enebackens institutionsutredning

Socialsekreterare till Enebackens institutionsutredning

Arbetsbeskrivning

Ref: 20222685

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en socialsekreterare till Enebackens avdelning för institutionsutredning. 

Arbetet innefattar att utifrån uppdrag av placerande socialtjänst utreda föräldraförmåga med barnets behov i fokus. Utredningarna genomförs under sammanlagt 12 veckor då familjen bor på avdelningen vilket möjliggör ett helhetsperspektiv på familjers samspel och behov i omsorgssituationer. Arbetet vilar på en miljöterapeutisk och anknytningsteoretisk grund.

Utredningsarbetet utförs genom kontaktmannaskap där team inom arbetsgruppen har ansvar för uppdragets utförande utifrån gällande struktur.

Arbetsuppgifterna inkluderar även:

- Förekommande arbete med boendefamiljer utifrån uppdrag, barnens behov och föräldrars förmåga enligt genomförandeplan 
- Samarbete med övrig personal samt i förekommande fall med socialtjänst eller social jour.
- Administrativt arbete, t.ex. beställningar, uppdatering av information, etc.
- Dokumentation, t.ex. journalföring
- Praktiska sysslor, t.ex. tvätt och städ

Schemalagd arbetstid, kvälls- och helgarbete förekommer.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av socialt utredningsarbete och det är meriterande om du har erfarenhet av utredningsarbete med barn och föräldrar inom socialtjänsten eller på institution. 

Det är meriterande med utbildning och/eller erfarenhet av:

• IAS (intervju av anknytningsstil)
• Marte Meo
• Signs of safety och/eller annat lösningsfokuserat arbetssätt
• Anknytningsteori
• ABC föräldrastödsprogram eller annan föräldragruppsutbildning
• Pedagogisk utbildning eller erfarenhet
• Nätverksutbildning

Arbetsuppgifterna ställer stora krav på såväl självständigt arbete som god samarbetsförmåga. Du är utvecklings- och lösningsfokuserad, tar initiativ och trivs med att ingå i ett arbetslag. Har en god analytisk förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift. Vidare är du engagerad och delaktig i verksamhetens arbete, tydlig i din kommunikation och har gott bemötande.

Flexibilitet i såväl utförande som i arbetsuppgifter är av vikt för arbetet. Lyhördhet och god förmåga att lyssna in familjernas, verksamhetens och uppdragsgivares behov är nödvändigt och att du utifrån dessa kan utveckla arbetet.

Tjänsterna ställer även krav på goda datorkunskaper, svenska obehindrat i tal och skrift samt god engelska. B-körkort samt kunskaper inom andra språk är önskvärt men inte ett krav.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om arbetsplatsen
Enebackens barn- och familjeinstition är en kommunövergripande barn och familjeinstitution med sammanlagt 35 platser, uppdelade på två utredningshus och två behandlingshus. Verksamheten arbetar på uppdrag av och i samverkan med socialtjänsten. Enebackens uppdrag är att ta emot och möta behovet av utrednings och behandlingsplaceringar av barn 0-12 år och deras föräldrar. Upptagningsområdet för verksamheten är företrädesvis Malmö Stad. Verksamheten är en dygnet-runt institution med möjlighet till akuta placeringar i två av utredningshusen. 

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Som anställd hos oss erbjuds du friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb





Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat 1 år
Omfattning: 100 %
Antal tjänster: 1
Tillträde: 2023-01-01 eller enligt överenskommelse

Övrigt
Urval kommer att ske den 13:e september och intervjuer planeras att hållas v.38.

I denna rekrytering har vi för att än mer säkerställa ett kompetensbaserat urval valt att rekrytera utan personligt brev och ber dig därför att inte bifoga något sådant, utan endast bifoga din CV.

Innan anställning behöver du visa socionomexamen eller intyg på likvärdig utbildning, utdrag ur belastnings- och misstankeregister samt giltig id-handling. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 augusti 2022
  • Ansök senast: 12 september 2022

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024