OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20202450
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en socialsekreterare till Enebackens utredningsavdelning som arbetar med familjeutredning i hemmiljö. I denna tjänst är ditt ansvar att utifrån uppdrag av placerande socialtjänst utreda föräldraförmåga med barnets behov i fokus. Målgruppen är familjer med barn i åldrarna 0-12 år. Om familjen även innefattar barn över 12 år kan dessa ingå i utredningen.
Syftet är att utreda barnens behov samt föräldrarnas förmåga att tillgodose dessa, med särskilt fokus på anknytning och samspel mellan förälder och barn. Utredningstiden är ca 6-8 veckor beroende på uppdragets art. Utredarna träffar familjen cirka 2-3 gånger per vecka. Utredningen bygger på den information som samlas in genom aktstudier, observationer från strukturerade och icke strukturerade samspelsstunder i vardagen, föräldra- och barnsamtal, skattningsformulär samt IAS (Intervju om anknytningsstil).
Arbetstid måndag-fredag 8-16.30 med flex 07-21. Det kan förekomma visst kvällsarbete eller tidigare morgnar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av socialt utredningsarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av utredningsarbete med barn och föräldrar, arbete inom socialtjänsten inom individ och familj, samt annat socialt arbete med barn och deras familjer. Det är även positivt om du har tidigare erfarenhet av arbete i familjernas hemmiljö.
Det är även meriterande för tjänsten om du har utbildning och/eller erfarenhet av:
- IAS (intervju av anknytningsstil)
- Signs of safety och/eller annat lösningsfokuserat arbetssätt
- Anknytningsteori
- Nätverksutbildning eller erfarenhet av nätverksarbete
Arbetsuppgifterna ställer stora krav på såväl självständigt arbete som god samarbetsförmåga. Du är utvecklings- och lösningsfokuserad, tar initiativ och trivs med att ingå i ett arbetslag. Har en god analytisk förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift. Vidare är du engagerad och delaktig i verksamhetens arbete, tydlig i din kommunikation och har gott bemötande.
Flexibilitet i såväl utförande som i arbetsuppgifter är av vikt för arbetet. Lyhördhet och god förmåga att lyssna in familjernas, verksamhetens och uppdragsgivares behov är nödvändigt och att du utifrån dessa kan utveckla arbetet.
Tjänsten ställer även krav på goda datorkunskaper samt svenska och engelska obehindrat i tal och skrift. Andra språk är meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Enebackens uppdrag är att ta emot och möta behovet av utrednings- och behandlingsplaceringar. Upptagningsområdet för verksamheten är företrädesvis Malmö stad. Verksamheten är en dygnet-runt institution med möjlighet till akuta placeringar i de två utredningshusen. Verksamheten bedrivs både på institution och i hemmiljö.
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: 100 %
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Övrigt
Vid en eventuell intervju vill vi att du tar med dig socionomexamensbevis samt kontaktuppgifter till minst två referenspersoner. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna utdrag ur belastningsregister och visa id-handling (pass eller nationellt id-kort).
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnda kontaktpersoner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98