OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.
Socialförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg där vi bland annat utför biståndsprövningar, behandlings- och stödinsatser enligt socialtjänstlagen, familjerättsliga ärenden och ärenden enligt LVU/LVM. Vi ansvarar även för handläggning och tillsyn utifrån alkohollagen. Vi tror på omtanke, mångfald och driv samt mod i vårt arbete. Vi är stolta över det arbete vi gör och brinner för att skapa de bästa förutsättningarna för kommunens medborgare.
Inom enheten ekonomiskt bistånd driver vi ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. Det är ett roligt och utmanande arbete där verksamhetsledare och enhetschef finns som stöd och handleder dig och dina kollegor i ert dagliga arbete.
Nu söker vi två socialsekreterare till enheten ekonomiskt bistånd. På enheten arbetar 20 socialsekreterare uppdelade inom olika arbetsområden så som: dödsbohandläggning, arbetsmarknad, hälsa och beroende, mottagning samt ungdom och unga vuxna. Det är ett roligt arbete med stor omväxling, olika uppdrag och många kontakter som ger en stor variation av arbetsuppgifter varje dag. Som stöd finns två verksamhetsledare och en enhetschef. I en av tjänsterna ingår uppdraget att utreda dödsboanmälningar.
Vill du vara med och bidra till att fler vuxna kan komma ut i egen försörjning och leva ett självständigt liv? Sök uppdraget som socialsekreterare på enheten för ekonomiskt bistånd!
ARBETSUPPGIFTER
Ditt huvudsakliga uppdrag som socialsekreterare är att stötta, motivera och utreda individens förutsättningar för att nå egenförsörjning och under tiden handlägga rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. Vi arbetar efter ett systemteoretiskt förhållningssätt där vi utgår från varje enskild person och dess nätverk. I rollen ingår återkommande kontakter med individen samt interna och externa samverkansaktörer, bland annat Arbetsförmedlingen, regionen, Viadidakt (vuxenstudier och arbetsmarknad) med flera. I rollen som dödsbohandläggare handläggs bland annat rätten till ekonomiskt bistånd avseende begravningskostnader och ansökningar avseende dödsboanmälan. Uppdraget innebär att du arbetar med dödsboutredningar för Katrineholm, Flen och Vingåkers kommun. Arbetet innefattar att du bland annat söker anhöriga, kontrollerar om det finns testamente, äktenskapsförord, bouppdelningshandlingar och försäkringar samt värderar tillgångar. Vidare så bevakar du de eventuella tillgångarna, samarbetar med andra aktörer och anhöriga samt utför handläggning av ekonomiskt bistånd vid ansökan om begravningskostnader.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan likvärdig högskoleutbildning med minst 7,5 hp i socialrätt. Arbetet kräver relativt hög grad av självständighet när det gäller att exempelvis tolka aktuell lagstiftning, riktlinjer och praxis. Du ska ha erfarenhet av arbete inom området ekonomiskt bistånd, nära och kontinuerlig klientkontakt, samarbete med andra myndigheter samt nätverks- och/eller SIP-möten. Du har vana av att arbeta i verksamhetssystemet Treserva och du har utbildning inom MI (motiverande samtal). Vidare har du god datavana samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket. B-körkort är ett krav då tjänsten innefattar hembesök i Katrineholm med omnejd.
Vi ser att du har ett stort engagemang för socialt arbete och har ett genuint intresse för sociala samhällsfrågor samt tycker att mötet med klienter är viktigt för att skapa ett gott socialt arbete. Du har ett bra bemötande, visar intresse och förståelse för andra människor samt skapar goda relationer och gott samarbete med andra. I uppdraget som socialsekreterare behöver du ha förmågan att ta eget ansvar, kunna arbeta självständigt och fatta beslut i dina ärenden. Vi ser även att du tar initiativ och ser till att uppgifter blir utförda inom uppsatt tidsram. Du behöver vara trygg i dig själv och ha förmåga att hantera krav och motgångar i de olika ärendena samt hålla dina känslor under kontroll i mer pressade situationer som kan uppstå i arbetet. Du har ett tydligt klientfokus och är resultatinriktad.
ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.
Intervjuer sker löpande under rekryteringsprocessen.
Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Linda Qvarnström
0150-578 49
Göran Svenningson
0150-576 70
Nina Överkvist
0150-575 45
Synnöve Gottberger Norrman
0150-580 63
Marina Jonsson
0150-578 23
Verksamhetschef Linda Qvarnström
0150-578 49
Vision Göran Svenningson
0150-576 70
Verksamhetsledare Johanna Säfström
0150-577 90
Verksamhetschef Ulla-Karin Alnebo
0150-575 33
SSR Isabell Axner Berntsson
0150-577 27