OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi finns till för dem som bor och verkar i Mjölby kommun. Med drygt 28 000 invånare möter vi dagligen människor i olika åldrar och livssituationer, från barnet på förskolan till våra äldre på äldreboendet, från enmansföretagare till stora internationella företag. Våra 2500 medarbetare hjälper, stöttar och servar människor på ett eller annat sätt under hela deras liv. Vill du också bli en av oss?
Är du en engagerad och ansvarsfull lagspelare som vill skapa livskvalitet och bli en del av vårt fantastiska team?
Omsorgs- och socialförvaltningen har ett tydligt uppdrag - vi finns till för människor. Genom våra tjänster bidrar vi till ett självständigt och aktivt liv med meningsfull sysselsättning. Utveckling och trygghet i vardagen är vår drivkraft. Vår gemensamma målbild är att skapa bra välfärdstjänster. Det förutsätter ett stort och kunnigt engagemang. Likaså modiga satsningar på innovativ teknik i framkant.
Individ- och familjeomsorgen är en av omsorgs- och socialförvaltningens verksamhetsområden och består av sex enheter, varav Enhet Vuxen är en av dem. Individ- och familjeomsorgens uppdrag är att bedriva en effektiv och rättssäker myndighetsutövning, där insatser ska tillsättas med utgångspunkt i lägsta omhändertagandenivå och med klientens delaktighet i fokus. Insatserna som utförs inom verksamheten ska bedrivas med god kvalitet och även de med klientens delaktighet i fokus. Enhet Vuxen ansvarar för att ta emot, utreda och bedöma behov av insatser för vuxna med stöd av Socialtjänstlagen och Lagen om vård av missbrukare i vissa fall. Nu söker vi en ny kollega som vill vara med och driva samt utveckla vårt arbete på ett rättssäkert sätt och med hög kvalité.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare på Enhet Vuxen ansvarar du för att se till att beviljade insatser är av god kvalitet genom uppstartsmöten, regelbundna uppföljningar och genom en aktiv dialog och samverkan med samverkanspartners. Arbetsområdet omfattar att handlägga utan samtycke från den enskilde och med stöd av tvångsvårdslagstiftning (LVM).
I uppdraget får du möjlighet att utföra praktiskt socialt arbete i mötet med medborgaren och möjligheter att engagera dig i olika arbetsuppgifter som främjar såväl verksamhetens som din egen utveckling. Du arbetar med att se individen och skapa en helhetssyn och stärka den enskilde i att leva ett självständigt liv. Det är ett spännande och omväxlande arbete där du i hög grad kommer att samarbeta med såväl interna som externa parter, då vi har stort fokus på samverkan.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan likvärdig utbildning innefattande minst 15 hp i socialrätt. Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd sedan tidigare och vi ser det som en fördel om du har erfarenhet av att samverka med externa aktörer, exempelvis Regionen.
Vidare har du goda kunskaper kring gällande lagstiftning och kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Du har med fördel en vana av verksamhetssystemet Procapita eller Lifecare samt kunskaper kring MI (Motiverande Intervju) och/eller erfarenhet av FREDA och arbete med ASI. B-körkort är ett krav.
Vi ser att du är en person med en positiv grundsyn i allmänhet och till människors egen förmåga och resurser i synnerhet. Du är lösningsfokuserad och har en god förmåga att leda processer, strukturera ditt arbete och prioritera samt komma till beslut och förmedla dem.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med en positiv jobbkultur. Vi testar och utmanar, vi tänker nytt och tar verksamheten till nya nivåer. Att arbeta med frihet under ansvar stärker oss i vår roll. Tillsammans är vi möjliggörare.
ÖVRIGT
Vår kommun är expansiv med cirka 28 000 invånare. Vi har nära till varandra och nära till resten av världen, kommunikationerna är utmärkta. Mjölby kommuns vision sammanfattas i en slogan: Världsvan och hemkär. Världsvan står för öppenhet, nytänkande, vilja att växa och tro på framtiden. Hemkär står för stolthet och glädje över hembygden. Hos oss är det enkelt att leva ett gott liv.