OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en vardagshjälte? Då menar vi inte en hjälte med mantel, utan en hjälte som med hjälp av erfarenhet, kunskap och övertygelse bidrar till samhället och förenklar vardagen för andra människor. Då är du välkommen till oss på IFO, Enheten för familjehem!
Om tjänsten
På enheten för Familjehem arbetar man som socialsekreterare inom olika områden. Här följer och stödjer vi barnet i familjehemmet och stödjer familjehemmen i sitt uppdrag. Vi rekryterar och utreder nya familjehem och kontaktfamiljer bland många andra arbetsuppgifter. Tillsammans utvecklar vi kontinuerligt verksamheten, ett arbete som möjliggör delaktighet och ett engagemang och som vi tycker är lika spännande som viktigt.
Hos oss är du aldrig ensam. Du får ett kontinuerligt stöd i ärenden av din närmaste chef, din gruppledare och dina kollegor och har även möjlighet till extern handledning. För att du ska lyckas i din roll finns även medarbetare med andra yrken redo att stötta dig, så som administratörer, medhandläggare och transportörer.
Det här får du hos oss:
Vi erbjuder dig en trygg anställning i en stor organisation, med många möjligheter att prova på olika inriktningar och arbetsuppgifter inom socionomområdet.
Vi vet att kompetensutveckling är viktigt för att lyckas och trivas på jobbet, och erbjuder dig som jobbar här möjlighet till fördjupning och specialisering utifrån vår kompetenstrappa. Du får också delta på föreläsningar och på andra sätt fördjupa dig inom ditt område.
Som nyanställd får du en gedigen introduktion, så att du kan känna dig trygg i din nya roll. Du tilldelas även en fadder, en kollega, som kan stötta dig i praktiska frågor om allt ifrån vart kaffemaskinen finns, till hur olika processer ser ut.
Vi erbjuder möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån.
Exempel på arbetsuppgifter:
• utreda och handlägga ärenden enligt SoL och LVU
• ha kontakter både i utredningssyfte samt i syfte att bidra till att stärka personernas egna resurser
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartner
• besluta enligt delegation
• samarbeta med övrig socialtjänst
• följa upp insatser
• delta vid nätverksmöten, SAMBA, SIP
Om arbetsplatsen
På enheten för Familjehem arbetar 34 medarbetare som just nu är uppdelade i tre grupper. Tillsammans arbetar vi för att ge familjehemsplacerade barn och deras familjehem ett sådant bra stöd som möjligt.
Hos oss är vi stolta över att ha högt i tak och att alltid ställa upp för varandra när det är tufft. Här blir du del av ett gäng kompetenta och nyfikna kollegor, som har en stor spridning av åldrar och erfarenheter i bagaget. Vi sitter i lokaler nära Örebro Centralstation, på Ribbingsgatan 1-3.
Inom myndighetsverksamheten inom Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg finns flera områden med både myndighetsutövning och insatser. Familjehem, Familjerätt, Mottagning och Socialjour. Här ingår också utredningsenheter för samtliga åldersgrupper; barn, unga och vuxna.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb
Kvalifikationer
Att jobba som socialsekreterare hos oss är utmanande, stimulerande och komplext. Därför behöver vi dig som är trygg och stabil. Vi tror också att du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Arbetet kräver även att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter samt att du har en förmåga att hitta snabba, rättssäkra lösningar och har förmåga att behålla lugnet i stressade och pressade situationer. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du tar stort ansvar för att självständigt driva arbetet framåt. Du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Förstås är du även engagerad och vill delta aktivt i att utveckla arbetet till nytta för dem som vi är till för.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• socionomexamen 210 hp
• B-körkort för manuell växellåda
Meriterande:
• dokumenterad erfarenhet av familjehemsvård
• dokumenterad erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten
• erfarenhet av att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)
• erfarenhet av att arbeta med MI (Motivational interviewing)
• erfarenhet av dokumentationssystemet Procapita
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Arbetstid: dagtid med flexavtal
Antal tjänster: 5
Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 20 augusti. Löpande urval kan komma att ske.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67