OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill bli en del av en enhet som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi vill ta tillvara på och utveckla din kunskap och din kreativitet. Vi hoppas du blir en av oss!
Om tjänsten
I tjänsten som socialsekreterare arbetar du med det som rör barnet i familjehemmet. Du jobbar i en arbetsgrupp tillsammans med 9 andra socialsekreterare samt en gruppledare.
Som socialsekreterare inom Socialförvaltningens myndighetsutövning erbjuder vi dig en gedigen grund i din yrkesutövning och en mängd förmåner. Du får:
• en grundlig introduktion efter anställning
• en fadder som stöd i praktiska frågor
• fördjupning och specialisering i en kompetenstrappa
• kringresurser såsom administratör och transportör
• regelbunden handledning
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• arbeta med att stödja familjehemsplacerade barn
• handlägga det som rör barnet i familjehemmet, till exempel överväga och ompröva vården
• genomföra omplacerings- och hemtagningsutredningar vid behov
• ha en nära kontakt med föräldrar och övriga nätverk
• arbeta utifrån beprövad kunskapsteori och evidensbaserade metoder
• känna till och följa gällande lagar, policys och rutiner för verksamheten
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
Kompetenskrav
• socionomexamen, 210 hp
• B-körkort (manuell växellåda)
Det är viktigt att du har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta snabba rättsäkra lösningar. Du kan arbeta i team såväl som självständigt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!
Meriterande
• erfarenhet av familjehemsvård
• erfarenhet av arbete inom socialtjänsten
• erfarenhet/kunskap om att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)
• erfarenhet av MI (Motivational interviewing)
• erfarenhet av dokumentationssystemet Procapita
Omfattning och tillträde
Antal tjänster: 2-3
Anställningsform: Vikariat
Omfattning: 100%, 12 månader respektive 6 månader
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Om arbetsplatsen
Enheten består av 39 personer. Arbetsuppgifterna i enheten är i huvudsak indelade i familjehemsvård samt familjerättsfrågor. Familjehemsdelen är främst uppdelad i tre grupper som arbetar med att rekrytera, utreda och stödja våra familjehem samt följa och stödja barnet i familjehemmet.
Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår karriärsida för socionomer!
Övrig information
Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb
Ansökan
Sista ansökningsdag är 23 april.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under annonseringstiden, så skicka in din ansökan redan idag!
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67