OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Som nyanställd hos oss får du en successiv introduktion i arbetet. Vi har ett mentorssystem, en kompetensplan och regelbundna handledningstider. Vi hoppas att du blir en av oss!
Om tjänsten
Arbetet innefattar att du som socialsekreterare kommer att rekrytera och utreda framtida och nuvarande familjehem. Utöver detta förväntas du även bidra till verksamhetens utvecklingsarbete.
Som socialsekreterare inom Socialnämndens myndighetsutövning erbjuder vi dig en gedigen grund i din yrkesutövning och en mängd förmåner. Du får:
• grundlig introduktion efter anställning
• en mentor som stöd i praktiska frågor
• fördjupning och specialisering i en kompetenstrappa
• kringresurser såsom administratör och transportör
• regelbunden handledning
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• genomföra rekrytering av familjehem
• genomföra utredningar av familjehem
• arbeta utifrån beprövad kunskapsteori och evidensbaserade metoder
• känna till och följa gällande lagar, policys och rutiner för verksamheten
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
Kompetenskrav
• socionomexamen, 210 hp
• B-körkort med behörighet för manuell växellåda
För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt mot uppsatta mål. Vi söker dig som är trygg och stabil med ett strukturerat, initiativtagande och flexibelt arbetssätt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet/kunskap att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)
• erfarenhet/kunskap att arbeta med MI (Motiverande samtal)
• erfarenhet av dokumentationssystemet Procapita
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tidsbegränsad anställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: 1 september eller enligt överenskommelse tom 31 augusti 2022
Antal tjänster: 1
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattats.
Om arbetsplatsen
Enheten består av 37 personer. Arbetsuppgifterna i enheten är i huvudsak indelade i familjehemsvård samt familjerättsfrågor. Familjehemsdelen är främst uppdelad i tre grupper som arbetar med att rekrytera, utreda och stödja våra familjehem samt följa och stödja barnet i familjehemmet.
Läs mer om hur det är att arbeta på Socialnämnden på vår karriärsida för socionomer!
Övrig information
Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 augusti.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67