OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Härryda, en kommun som vågar!
Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet. Härryda kommun blev utsedd till årets superkommun i klassen storstadskommun i Dagens Samhälles årliga ranking 2022.
Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer!
Vi söker dig som är en ansvarstagande person som trivs och är trygg i rollen som myndighetsutövare. En av våra socialsekreterare går vidare till annan tjänst och vi erbjuder därför en tillsvidareanställning på 100 % som socialsekreterare på enheten för försörjningsstöd.
Vår enhet består idag av 7 socialsekreterare, en metodhandledare och en enhetschef. Vi erbjuder dig ett meningsfullt, spännande och varierande arbete i en liten kommun med korta beslutsvägar.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet består i att utreda rätten till ekonomiskt bistånd/ försörjningsstöd men framför allt kommer du med en lösningsfokuserad grund att arbeta med självförsörjningsuppdraget där den enskilde, du och andra aktörer samarbetar för att nå bästa möjliga resultat. Vårt arbete kännetecknas av nära kontakter med övriga samverkansparter, både inom kommunen och med utomstående aktörer. Vi har en väl utvecklad arbetssökarverksamhet inom Arbetsmarknadsenheten.
Du kommer att få stöd i ditt arbete genom ett nära arbetsledarskap och av dina kollegor där det finns flerårig erfarenhet från socialt arbete och myndighetsutövning. Vi sitter i ljusa lokaler med egna kontorsrum och vi erbjuder även friskvårdsbidrag och extern handledning.
KVALIFIKATIONER
Du som söker är socionom eller har liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet av handläggning av försörjningsstöd och självförsörjningsuppdraget är meriterande. Det är viktigt att du känner dig bekväm med arbetet som ofta innebär att kunna möta människor med värdighet och ge god kvalitet trots ett högt tempo med höga krav på dokumentation och rättssäkerhet. Du har förmåga att arbeta självständigt utifrån mål och riktlinjer och är en god samarbetspartner. Du är en positiv och trygg person med hög servicekänsla och ansvarskänsla. Som kollega är du öppen och flexibel och bidrar till en positiv arbetsmiljö.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Körkort samt kunskap om dokumentationssystemet Treserva är meriterande.
Rekryteringen kan komma att påbörjas i takt med att ansökningarna kommer in.
För att erhålla anställning ska utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas.
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Behöver du teknisk hjälp med att söka tjänsten i rekryteringssystemet? Kontakta Visma Recruit kundservice på tel: 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.