OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd? Där du har möjlighet att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare och föreningar? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision.
Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden ”Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige.” Mölndals stad har drygt 4 600 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals 63 340 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i verksamhetsområden utifrån barn och unga, familjerätt, ekonomiskt bistånd, vuxen samt arbetsmarknads- och integrationsfrågor. Till detta kommer även en administrativ stab.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare på enheten för mottagning och utredning av barn och unga arbetar du med att utreda och följa upp ärenden enligt SoL och LVU, i åldersgruppen 0-20 år. Arbetet bedrivs tillsammans med barnen/ungdomarna och deras föräldrar, deras nätverk och i samarbete med andra professionella. Enheten består för närvarande av drygt tjugo socialsekreterare som är indelade i tre mindre team med var sin chef. Teamen har ett nära samarbete med varandra och med socialsekreterarna på mottagningen. Vår struktur och utredningsmetodik har som syfte att skapa förutsättningar för ett inledningsvis intensivt arbete med familjens nätverk. Därefter finns utrymme för dokumentation och uppföljning. Vi erbjuder extern handledning.
Enheten ingår i verksamhetsområde barn och familj. Till verksamhetsområdet hör ytterligare tre enheter; enheten för familjehem och kontaktstöd, enheten för familjerätt och familjestöd och enheten för öppenvård. Närmaste samverkanspartners är kollegorna som arbetar inom verksamhetsområdet.
Vi erbjuder ett spännande och varierande arbete, en välfungerande arbetsgrupp och ett positivt arbetsklimat i en arbetsgrupp som trivs tillsammans och brinner för att göra ett bra arbete för våra klienter. Tillsammans lägger vi kraft på att vidareutveckla vår verksamhet.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs socionomexamen och flerårig erfarenhet av psykosocialt arbete, gärna med någon form av vidareutbildning inom relevant område. Du ska vara bekväm i myndighetsrollen, väl förtrogen med rådande lagstiftning och duktig på att formulera dig i skrift. Självklart har du förmåga att skapa goda relationer till klienter och samarbetspartners. Det är meriterande om du har erfarenhet av BBiC samt Signs of Safety. Vi förväntar oss att du generellt har god kunskap och erfarenhet av arbete med barn och ungdomar i utsatta livssituationer. Du är intresserad av samverkan, förändringsarbete, du är nyfiken och modig. Du är bra på att organisera ditt arbete och kan arbeta självständigt.
Körkort och datorvana är ett krav, därutöver kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-10 10 29.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26