OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet.
Vill du arbeta i en positiv miljö med kompetenta kollegor på familjeenheten? Vill du vara med och vidareutveckla vår enhet och samtidigt få en möjlighet att själv utvecklas?
Arbetsplatsbeskrivning
Familjeenheten ingår i avdelningen för individ- och familjestöd och vi arbetar familjeorienterat, det vill säga att hela familjesystemet ska få en samlad och samordnad behovsbedömning.
Enheten är uppdelad i fyra arbetsgrupper, barngrupp, ungdomsgrupp, familjevårdsgrupp och familjebehandlare/SST. I barngruppen ingår också handläggare som riktar sig till föräldrar med stödbehov inom missbruk, socialpsykiatri och funktionsnedsättning och i ungdomsgruppen ingår även handläggare som riktar sig till barn och ungdomar med funktionsnedsättning.
Som socialsekreterare inom familjevården ingår du i ett team av åtta socialsekreterare, var av fem arbetar med familjevård, i gruppen ingår även kontaktsekreterare, socialsekreterare för ensamkommande barn och ungdomar samt en placeringssamordnare.
Vi sitter på förvaltningens kontor i Björkhagen, beläget precis invid tunnelbanan och Nackareservatet.
Arbetsbeskrivning
Som socialsekreterare inom familjevården har du uppdrag både som barnsekreterare och familjehemssekreterare. Två socialsekreterare arbetar gemensamt med varje ärende men med olika uppdrag i förhållande till barnet/ungdomen, föräldrarna och familjehemmet. Som familjehemssekreterare rekryterar, utreder och handleder du familjehem. Som barnsekreterare har du regelbundna samtal och möten med barnen och ungdomarna. Du har ansvar för att följa upp vården tillsammans med barnen/ungdomarna, deras föräldrar och familjehemmet. Vi arbetar med umgängesplaneringar. Du samarbetar med andra professionella runt barnet som exempelvis personal i skolan, BUP och andra kommuners förvaltningar. I arbetsuppgifterna ingår dokumentation som följer av lagar och riktlinjer.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande.
Kvalifikationer
- Socionomexamen
- God erfarenhet av arbete med myndighetsutövning och kunskaper om relevant lagstiftning
- Erfarenhet av arbete med familjehemsvård eller som socialsekreterare inom barn och ungdomsutredning krävs
- Dokumentation och utredning är en viktig del i ditt arbete och därför behöver du också ha goda kunskaper i svenska i tal och i skrift samt god datorvana
- Du besitter en god analytisk förmåga
- För att nå fram till det bästa resultatet för familjerna vi möter krävs att du har god förmåga att samarbeta med kollegor och andra aktörer
- Du tycker om att arbeta både självständigt och i grupp, samt har ett intresse av att delta i att utveckla enhetens kompetens och arbetsgemenskap
- Du har god förmåga att strukturera och planera ditt arbete
- Som person är du prestigelös, nyfiken, lyhörd och samarbetsinriktad med en förmåga att vara lugn i krävande situationer.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Förmåner
Vi har extern handledning. Närheten till Nackareservatet upplevs som en förmån av många hos oss. Som månadsanställd har du möjlighet till semesterväxling, flextid, friskvårdstimme alternativt friskvårdspeng samt sommartid. Du erbjuds att förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar gym och träningsanläggningar. Därutöver har du som anställd i Stockholms stad för närvarande rabatt på ett flertal andra gym och träningsanläggningar.
Läs mer om staden som arbetsgivare här: https://jobba.stockholm/formaner/
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.