OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Falkenberg har en särpräglad charm med kust och sandstränder, en gemytlig stadskärna vid Ätran, samt den omgivande landsbygden som erbjuder goda möjligheter till utflykter i skog och mark. Kommunen har 40 000 invånare och är den till ytan största kommunen i Halland. Vi är måna om vår personal och som anställd hos oss bjuds Du på bad- och gymmöjligheter. Vi har dessutom en aktiv personalförening med många roliga aktiviteter. Socialförvaltningen är en av kommunens två största förvaltningar med ca 1400 tillsvidareanställda. Förvaltningen har som uppdrag att bistå våra kommuninvånare med vård och omsorg vid alla tillfällen i livet. ARBETSUPPGIFTER Familjehemsgruppen ansvarar för placeringar av barn som i akuta lägen inte kan bo hemma och ansvarar vidare för när barnet stadigvarande skall bo i annan familj än i den biologiska. Arbetsgruppen är uppdelad i barnsekreterare och familjehemssekreterare, där barnsekreterarna ansvarar för barnet under placeringen, gör övervägande och har samarbete med barnets biologiska föräldrar. Familjehemssekreterarna ansvarar för rekrytering, stöd och handledning av jourfamiljehem, familjehem och kontaktpersoner/familjer. Sedan något år pågår ett utvecklingsarbete kring hur stödet kring barnet kan se ut och hur familjehemsföräldrarna kan erbjudas utveckling och stöd. BBiC är infört på IFO och familjehemsgruppen arbetar med hur BBiC kan utveckla hela familjehemsarbetet. Arbetsuppgifter för tjänsten består i huvudsak i att rekrytera och utreda familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Utbilda, stödja och handleda kontaktfamiljer/personer och familjehemsföräldrar. Hantera ersättningar enligt kommunförbundets riktlinjer. Samarbete med familjegruppen och övriga samarbetsparter. Vara delaktig i familjehemsgruppens utvecklingsarbete och internt inom gruppen samarbeta så att det utifrån barnet är en helhetssyn i ärendet. KVALIFIKATIONER Socionomexamen. Som person är du engagerad, flexibel och har god samarbetsförmåga. Du har förmåga att analysera och se lösningar på komplexa problem men också initiativ och kraft att kunna genomföra åtgärder. Du har erfarenhet av att stödja och handleda tex familjehem. Körkort behövs då du kommer att besöka olika familjehem.