OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbete och välfärds avdelning för barn och familj ansvarar för frågor som rör ungdomar i riskzonen, barn som far illa eller behöver stöd samt föräldrar som behöver stöd i sin föräldraroll eller i samarbetet med den andra föräldern.
Avdelningens uppdrag består av allmänna och individuellt förebyggande insatser, utredningar av den enskildes behov, stöd- och behandlingsinsatser, placeringar utanför hemmet, samarbetssamtal mellan föräldrar, vårdnadsutredningar, adoptionsutredningar samt barn- och föräldragruppsverksamhet.
Inom avdelningen finns två familjehemsenheter, varav en nyligen inrättats med ansvar för gruppen ensamkommande barn. Enheterna har ansvar för att rekrytera, utreda och utbilda familjehem. De följer upp och överväger placeringar i familjehem och håller kontakt med de familjehemsplacerade barnen. I uppdraget ingår att ge stöd till och hålla kontakt med de biologiska föräldrarna i de fall de finns tillgängliga. Enheterna ger även stöd, handledning och utövar tillsyn över familjehem. Arbetet innebär nära samarbete med flera av avdelningens övriga arbetsgrupper.
Hos oss arbetar du i team med kollegor och med chefsstöd, men har också i arbetet eget ansvar. Vi erbjuder bland annat kompetensutveckling och kontinuerlig extern handledning till dig som anställd.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i familjehemsenheten arbetar du antingen som barnhandläggare eller som familjehemshandläggare. Som barnhandläggare följer du upp och överväger placeringar i familjehem och håller kontakt med de familjehemsplacerade barnen. Du ansvarar också för kontakten och stödet till biologiska föräldrar. När det gäller ensamkommande barn ansvarar du för kontakten med gode män/särskilt förordnade vårdnadshavare och i förekommande fall biologiska föräldrar.
Som familjehemshandläggare är du delaktig i familjehemsutredningen, håller kontakt med familjehemsföräldrarna, stöttar, handleder samt utövar tillsyn. I varje ärende finns det alltså två handläggare utsedda som har ett nära samarbete med varandra. Arbetet innebär också ett nära samarbete med flera av avdelningens övriga arbetsgrupper.
På enheterna finns också familjehemsrekryterare som ansvarar för rekrytering, utbildning och utredning av familjehem.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom med kunskap om gällande lagstiftning. Du måste ha minst ett års yrkeserfarenhet inom socialt arbete och därutöver minst ett års yrkeserfarenhet av handläggning/uppföljning av ärenden som avser barn och unga. Erfarenhet av utredningsarbete inom individ- och familjeomsorgen är ett krav. Erfarenhet av arbete med familjehemsvård i socialtjänsten är meriterade.
Du kan arbeta självständigt såväl som har god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa förtroendefulla relationer. Det är viktigt att du ser samverkan som en framgångsfaktor samt har god kommunikation med berörda parter.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maida Koric, projektledare
0470-73 46 16
Supriya Melin, språkcoach
0470-73 46 39
Elisabeth Wernerson Johnson, avdelningschef
0470-419 49
Lärarförbundet
0470-415 62
Lärarnas Riksförbund
0470-415 61
Ulf Elm, Vision
0470-415 64
Peter Lundgren, enhetschef
Tomas Anderberg, instruktör
0470-79 63 22
Anders Gustafsson, Vision
0470-436 49
Madeleine Médoc, enhetschef