Socialsekreterare till Familjehemsenhet

Arbetsbeskrivning

Arbete och välfärds avdelning för barn och familj ansvarar för frågor som rör ungdomar i riskzonen, barn som far illa eller behöver stöd samt föräldrar som behöver stöd i sin föräldraroll eller i samarbetet med den andra föräldern.

Avdelningens uppdrag består av allmänna och individuellt förebyggande insatser, utredningar av den enskildes behov, stöd- och behandlingsinsatser, placeringar utanför hemmet, samarbetssamtal mellan föräldrar, vårdnadsutredningar, adoptionsutredningar samt barn- och föräldragruppsverksamhet. Vi strävar hela tiden efter att möta omvärldens krav på utveckling och förbättring av verksamheten.

Familjehemsenheten har ansvar för att rekrytera, utreda och utbilda familjehem. De följer upp och överväger placeringar i familjehem och håller kontakt med de familjehemsplacerade barnen. I uppdraget ingår att ge stöd till och hålla kontakt med de biologiska föräldrarna i de fall de finns tillgängliga. Enheterna ger även stöd, handledning och utövar tillsyn över familjehem. Arbetet innebär nära samarbete med flera av avdelningens övriga arbetsgrupper.

Hos oss arbetar du i team med kollegor och med chefsstöd, men har också i arbetet eget ansvar. Vi erbjuder bland annat kompetensutveckling och kontinuerlig extern handledning till dig som anställd.


ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i familjehemsenheten arbetar du antingen som barnhandläggare, familjehemshandläggare eller familjehemsrekryterare. Denna tjänst är som barnhandläggare, vilket innebär att du följer upp och överväger placeringar i familjehem och håller kontakt med de familjehemsplacerade barnen. Du ansvarar också för kontakten och stödet till biologiska föräldrar.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom med kunskap om gällande lagstiftning. Du måste ha minst ett års yrkeserfarenhet inom socialt arbete och därutöver minst ett års yrkeserfarenhet av handläggning/uppföljning av ärenden som avser barn och unga. Erfarenhet av utredningsarbete inom individ- och familjeomsorgen är ett krav. Erfarenhet av arbete med familjehemsvård i socialtjänsten är meriterade.

Du kan arbeta självständigt såväl som att du har lätt för att samarbeta med andra och skapa förtroendefulla relationer. Det är viktigt att du ser samverkan som en framgångsfaktor samt har god kommunikation med berörda parter.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.


ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Maida Koric, projektledare
0470-73 46 16
Supriya Melin, språkcoach
0470-73 46 39
Elisabeth Wernerson Johnson, avdelningschef
0470-419 49
Lärarförbundet
0470-415 62
Lärarnas Riksförbund
0470-415 61
Ulf Elm, Vision
0470-415 64
Peter Lundgren, enhetschef

Tomas Anderberg, instruktör
0470-79 63 22
Anders Gustafsson, Vision
0470-436 49
Madeleine Médoc, enhetschef

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Växjö kommun, Arbete och välfärd
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: 2017-06-15 eller enligt överenskommelse. Vikariatsanställning till och med 2017-12-31 med trolig förlängning.
  • Publicerat: 21 april 2017

Besöksadress

35112 Växjö
None

Postadress

Box 1222
Växjö, 35112

Liknande jobb


20 december 2024

Socialsekreterare inom vuxen

20 december 2024

20 december 2024

Socialsekreterare till Barn och unga

Socialsekreterare till Barn och unga

19 december 2024