Socialsekreterare till familjehemsenheten

Socialsekreterare till familjehemsenheten

Arbetsbeskrivning

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!


Individ- och familjeomsorgsförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation och familjerådgivning.



ARBETSUPPGIFTER
Då en av våra duktiga socialsekreterare snart går vidare till en annan tjänst i förvaltningen söker vi nu en ny medarbetare till vårt team.

Vi satsar stort på familjehemsvården i Sigtuna kommun och har nyligen utökat antalet familjehemssekreterare på enheten med två personer. Vår målsättning är att bli bäst på att rekrytera egna familjehem och att erbjuda våra familjehem det bästa möjliga av tillgänglighet, utbildning och handledning.

Vi söker dig som är en erfaren socialsekreterare och som vill vara med på vår utvecklingsresa. Du kommer att arbeta som barnets socialsekreterare tillsammans med övriga barnsekreterare på enheten. Som barnsekreterare säkerställer du att barnet/ungdomen får sina behov och rättigheter tillgodosedda. I ditt arbete kommer du att arbeta i team tillsammans med familjehemssekreteraren för att följa upp att det placerade barnet/ungdomen får god omsorg och god utveckling i sitt familjehem. Vi arbetar utifrån det tredelade föräldraskapet; socialtjänst, familjehem och föräldrar. Inom enheten har vi även tillgång till en behandlingsassistent som del av teamet runt det placerade barnet, som bland annat arbetar med umgänge mellan det placerade barnet och de biologiska föräldrarna.

Som person har du ett professionellt bemötande och förstår vikten av ett gott samarbete med alla aktörer som finns runt barn och familj. Du arbetar bra tillsammans med andra, har en god förmåga att arbeta både självständigt och i team samt är tillmötesgående och lyhörd i ditt bemötande gentemot andra. Du ansvarar och driver ditt arbete framåt mot mål och levererar resultat samt prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt.

Arbetet med familjehem och familjehemsplacerade barn innebär ofta långsiktiga relationer då placeringarna kan komma att fortgå under flera år. Resor både inom och utanför kommunen är vanligt förekommande då man gör regelbundna uppföljningar i familjehemmet.

Inom vår Familjehemsvård arbetar kompetenta, erfarna och engagerade barnsekreterare, familjehemssekreterare, behandlingsassistent samt en biträdande enhetschef som stöttar i det dagliga arbetet. Enhetschef driver det långsiktiga arbetet med fokus på att utveckla verksamheten tillsammans med biträdande enhetschef och i samverkan med medarbetarna.

Som anställd hos oss erbjuds du introduktionsprogram, intern och extern handledning, kontinuerlig kompetensutveckling, flexibel arbetstid, möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. Välkommen med din ansökan.

KVALIFIKATIONER
• Socionomexamen
• Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat som socialsekreterare med myndighetsutövning inom barn och ungdomsområdet.
• B-körkort
• Dokumentationsskicklighet

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Du har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat där du på en vardaglig basis kan prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du samarbetar väl med andra och har förmåga att skapa och behålla kollegiala relationer. I pressade situationer behåller du ditt lugn och du väljer att se lösningar snarare än problem.

Det är meriterande om du har utbildning i systemteori, MI och Signs of Safety.
Vi arbetar i verksamhetssystemet LifeCare.

ÖVRIGT
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö
08-592 263 63
Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö
08-591 263 63
Planeringschef Ulrika Mellberg
08-591 260 68
Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö

Förvaltningschef Lena Ludvigsson
08-591 263 52
Enhetschef Paula Wallenius
08-591 267 60
Planeringschef Anna-Karin Åberg
08-591 260 68
Enhetschef Mottagningsenheten Ulrika Mellberg
08-591 268 79
Enhetschef Ungdomsenheten Rihaneh Ostad Gholizadeh
08-591 267 63
Enhetschef Barnenheten Anna-Riikka Törrönen
08-591 263 35

Sammanfattning

Besöksadress

19585 Märsta
None

Postadress

Södergatan 20
MÄRSTA, 19585

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024